Lijsten van producten kom je overal tegen. Lijsten van auto’s op autotrader.nl , lijsten van huizen op een makelaarssite of lijsten van berichten in je inbox. Een goede weergave van zo’n lijst maakt de inhoud inzichtelijk en maakt de dingen erin makkelijk terug te vinden. De informatie wordt overzichtelijk en de bezoeker hoeft eigenlijk maar twee schermen te verkennen.
Autotrader.nl doet dit heel goed. Als jouw website ook lijsten gaat bevatten, raden we aan om deze website als voorbeeld te nemen. Wat is zo goed aan autotrader.nl?
1. Blokjes informatie in de lijst
In de lijst worden auto’s getoond als informatieblokjes in plaats van alleen een titel. Het voordeel hiervan is dat je direct al informatie over de auto te zien krijgt, zoals de prijs, het bouwjaar en de verkoper. Je hoeft hier dus niet voor verder te klikken. Dankzij de foto ziet het geheel er aantrekkelijk uit.
2. Pagina’s
De lijst wordt opgedeeld in pagina’s, met 20 auto’s per pagina. 20 is een zinnige keuze, omdat je hier in snel doorheen bent gescrollt. Daarna kun je naar de volgende pagina klikken. Uiteraard staan de pagina-nummers aan de boven- en de onderkant. Je kunt makkelijk een pagina verder of terugklikken en ook de eerste en laatste pagina zijn altijd zichtbaar.
Soms zie je websites waarbij je zelf het aantal items op een pagina kan kiezen. Meestal krijg je dan eerst te weinig items te zien. Dit moet je dus iedere keer met de hand wijzigen, wat irritant kan zijn(bijv. strato.nl had dit vroeger in zijn domeinenlijst). Beter is het om een goede keuze voor de bezoeker te maken. Wanneer informatieblokjes worden gebruikt, is 20 of 30 items een goede standaardoptie. Voor de toekomst verwacht ik dat dit er maximaal 50 worden omdat mensen steeds beter worden in scrollen. Als de items in een enkele regel worden getoond, is 100 items ook een goede mogelijkheid.
3. Zoeken
Uiteraard kun je een trefwoord intypen in een zoekveld om gericht te zoeken.
4. Filteren
In de linkerkantlijn staan handige opties aangegeven met dropdownvelden, waarmee je de lijst kunt filteren. Je kunt bijvoorbeeld snel zoeken op prijs en bouwjaar in de lijst. Dit werkt hartstikke handig om snel tot een kleine selectie te komen van de auto’s die het meest interessant zijn voor je.
5. Aantallen
Autotrader.nl bevat 149.105 auto’s. De omvang is direct in beeld. Wederom geeft dit je houvast bij wat er op de website te vinden is. Doordat je ook het aantal auto’s in jouw huidige selectie ziet, wordt de effectiviteit van je zoekactie duidelijk en zie je ook of het zinnig is om verder te filteren.
6. ‘Sorteer op’
Op de plek waar ik het verwacht, bovenaan de tabel, staat de optie: ‘Sorteer op’, waarmee de auto’s zijn te sorteren. Ik doe dit eigenlijk altijd op prijs ik vraag me af waarom Autotrader.nl dit niet standaard doet. Mijn inschatting is dat de meeste bezoekers hierop sorteren. Wellicht is er een commerciële reden om dit niet te doen, of Autotrader.nl heeft er niet goed over nagedacht. Ik heb hen deze vraag gesteld maar wacht nog op antwoord.
7. Groot vlak om op te klikken
Als je met je muis boven een auto hangt, dan wordt het hele informatieblok grijs. Het maakt niet uit waar je in het vak klikt: als je klikt ga je door naar de pagina van de auto. Dit maakt het makkelijk om door te klikken en het voorkomt dat bezoekers mis klikken.
8. Aantallen in de linkerkantlijn
Linksonder het filterscherm staan de meest logische vervolgkeuzes waarop je verder kunt filteren. Je hoeft er maar een keer op te klikken om dit te doen. Achter iedere keuze staat tussen haakjes een aantal; zo weet je direct het aantal auto’s dat aan deze keuze voldoet en dat je dan te zien krijgt.
9. Persoonlijk
De auto’s die je eerder hebt bekeken worden voor je onthouden. Je hoeft dit zelf niet te doen. Je kunt ook zelf favorieten markeren. Ook die komen rechts terug. Wederom wordt getoond hoeveel auto’s je al hebt bekeken en hoeveel er in je favorieten zitten, zodat je direct ziet uit hoeveel auto’s je selectie bestaat.
10. Openingsscherm
Als je autotrader.nl opent, kun je wel direct zoeken maar zie je niet direct hoeveel auto’s er in de database zitten. Op ons adresboek merkten we dat dit mensen verwart. Door direct de adressen te tonen is het superduidelijk wat er in database staat en is het niet te missen waar de site overgaat.
Op een juiste manier gehanteerd, maakt een lijst het heel makkelijk om objecten terug te vinden. Er zijn echter wel een aantal punten waar je op moet letten.
Soms zie je lijsten bijvoorbeeld die zichzelf aanvullen, als je naar beneden scrollt. Of nog erger, soms moet je ook nog op een knopje “meer” drukken om meer items te zien te krijgen. Als je later opnieuw op de pagina komt, moet je dit alles opnieuw doorlopen, wat ik als zeer onvriendelijk ervaar. Een tweede nadeel is dat je mensen niet rechtstreeks kunt doorverwijzen naar “pagina 2”. En als laatste heb je totaal geen indicatie van waar je bent. Als de lijst zichzelf doorlopend aanvult, heb je geen idee hoever je op de pagina bent en dit werkt desoriënterend.
Facebook’s timeline is een voorbeeld van een aanzienlijke verbetering om dingen terug te kunnen vinden.
Wellicht is een lijst ook geschikt om jouw informatie online weer te geven? Heb je hier vragen of opmerkingen over? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op.
Geen reacties