Hoe schrijf je een goed blogartikel? 10 tips!

Een blog is een van de meest effectieve middelen op gebied van marketing. Dit platform biedt de mogelijkheid om waardevolle inhoud te leveren aan je doelgroep. Niet door direct te schrijven over jouw merk, product of dienst, maar door te schrijven over relevante onderwerpen binnen jouw vakgebied, branche of specialisme.

Tips, adviezen of cases die antwoord geven op specifieke vragen zijn waardevol. En waarde leveren is vertrouwen krijgen. Essentieel in je marketing, omdat dit leidt tot terugkeer van je bezoekers (klanten). Doordat je gevonden wordt op relevante inhoud, raakt men uiteindelijk ook bekend met je merk, product of dienst.

Daarbij is iedere blog die je schrijft een nieuwe pagina die wordt toegevoegd aan je website. Zoekmachines als Google pikken dit op, wat een positief effect heeft op jouw positie in de zoekresultaten.

Hoe schrijf je een waardevol blog die gevonden wordt?

Waar moet ik over schrijven in mijn blog is een veel gehoorde vraag. Daarbij is het belangrijk dat je blog uiteindelijk ook gevonden en gelezen wordt. Hieronder vind je 10 tips die van waarde zijn.

1. Expertpositie

Wie schrijft, beklijft! Door te schrijven over verschillende onderwerpen binnen jouw vakgebied verwerf je een expertpositie. De kennis en expertise die jij hebt en deelt met jouw lezers schept een vertrouwensband. Dit houdt in dat men ook dingen van je aanneemt. Maak daar gebruik van en geen misbruik.

Zorg dat je buiten de ervaring die je al hebt op de hoogte blijft van verschillende topics en trends en dat je informatie klopt. Een tip hierin is om je via RSS te abonneren op websites en/of blogs die gaan over jouw branche. Een manier om up-to-date te blijven.

2. Geef oplossingen voor problemen

Welke moeilijkheden ondervindt jouw doelgroep? Waar lopen zij tegenaan en welke vragen hebben zij?

Probeer in de artikelen die jij schrijft oplossingen te bieden voor dit soort vraagstukken. Tips en adviezen die men direct in de praktijk kan toepassen. Bijvoorbeeld over hoe je een goede blog schrijft en hoger eindigt in Google, de voor- en nadelen van het BV recht per 1 oktober 2012 of welke wijn het best bij een bepaald gerecht past.

Maak voor jezelf een lijst met 50-100 onderwerpen die interessant zijn voor je doelgroep en probeer daarin antwoorden te geven.

3. Regelmaat

Een blog schrijven en bijhouden kost tijd en doorzettingsvermogen. Geregeld ook omdat je zelf informatie moet verzamelen die je verwerkt in je eigen blog. Probeer om de twee weken een artikel te schrijven, meer kan altijd.

Belangrijk is dat je regelmaat houdt, zodat jouw lezers weten wanneer ze een nieuw artikel kunnen verwachten.

4. Diversiteit

Het leuke aan een blog is dat je hier allerlei vormen en soorten van informatie op kan plaatsen. Denk dus breed. Schrijf een recensie over een specifiek boek of film, post leuke interviews die over jouw vakgebied gaan, plaats instructievideo’s (tutorials) en belicht interessante campagnes of cases.

Kortom, zorg voor diversiteit. Betrek ook anderen in je organisatie die artikelen willen schrijven of vraag collega’s binnen jouw branche een gastblog te schrijven.

5. Plaats je blog in je website

Go2People websites (2012) navigatie

Plaats je blog in je website (en niet op een andere URL) en neem deze ook op in je navigatiemenu. Zorg dat deze pagina makkelijk bereikbaar is, maar zorg ook dat vanaf je blog de andere pagina’s van je website makkelijk bereikbaar zijn. Wanneer mensen jouw blogpagina vinden, omdat jij informatie verspreidt waar zij naar op zoek zijn, wil je dat zij ook de rest van je website bezoeken. Hier kan men vinden wie jij bent, wat je doet en uiteindelijk wat jij voor hen kan betekenen.

6. Oproep tot actie

Verleid je bezoeker tot een actie na het lezen van je blog. Zorg er bijvoorbeeld voor dat zij zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief of kunnen abonneren op jouw blog via RSS. Zodoende krijgen zij iedere keer een melding wanneer jij een nieuw artikel schrijft.

7. Goede blogtitel (actief)

De titel van je blog is vaak het eerste wat je bezoeker leest. Dit moet hem of haar prikkelen om jouw artikel te gaan lezen. Wees uitnodigend. Probeer een actieve titel te bedenken, waarbij men ook daadwerkelijk het idee en gevoel krijgt dat zij hier “iets kunnen leren”. “11 tips voor een goede call-to-action button zegt meer dan alleen maar “de call-to-action button“. Let er ook op dat de titel relevant is aan de inhoud.

8. Zoekwoorden in je blogtitel

Bedenk voor jezelf (of onderzoek) op welke woorden gezocht wordt, wanneer men op jouw blogartikel terecht komt. Probeer deze terug te laten komen in je titel en in de tussenkopjes, maar forceer dat niet. Het belangrijkste is dat de tekst (inclusief titel) soepel te lezen is. Schrijf in eerste instantie voor je bezoekers en niet voor de zoekmachines.

9. Verspreid je content

Maak het bekend wanneer je een nieuwe blog hebt geschreven, via bijvoorbeeld je nieuwsbrief, website, Facebook, LinkedIn en Twitter. Plaats Sociale Media share-buttons bij je blogartikelen, zodat mensen jouw inhoud gemakkelijk kunnen delen. Vraag vrienden en kennissen dit ook voor je te doen.

10. Koppeling met nieuwsbrief

Als je een nieuwsbrief verstuurt, vermeld dan ook hier je blog in. Een tip is om in je nieuwsbrief niet het gehele artikel te plaatsen, maar alleen de eerste alinea. Wanneer men jouw nieuwsbrief leest en het gehele artikel wil lezen, kunnen zij op de “lees verder” link klikken die hen naar jouw blog verwijst. Op die manier genereer je ook weer verkeer naar je website.

Content is king!

Content is king! Een begrip in de marketingwereld. Schrijf voor je bezoeker en lever waardevolle inhoud. Een blog kost tijd en volhardenheid is geboden, maar op de lange termijn werpt het absoluut zijn vruchten af. Succes met jouw blog!

Reacties

Joseph Feijen zegt:

Het geheel geeft mij een goed inzicht welke de voorwaarden zijn om functioneel te werken met Blog en nieuwsbrief.
Bedankt voor dit bericht. Good luc kmet verdere voortgang van jullie organisatie.

Reageren

Bryan zegt:

Hoi, mooi en duidelijk bericht.
Wellicht interessant om te bloggen op elkaars website?

Reageren

Valerie zegt:

Hoe maak je een nieuwsbrief eigenlijk ????

Reageren

David Instauto zegt:

Thanks voor de tips, ik zal ze meteen proberen te verwerken op mijn blog inktauto.nl
hopelijk zie ik hier meer tips verschijnen, erg handig !

Reageren

Laat een reactie achter