Zijn links dan nog steeds zo cruciaal voor SEO?
Ja.
Hoog scoren in Google kan alleen met links. Ook in 2016 (nog steeds, nog steeds, nog steeds) is linkbuilding een prominent onderdeel van SEO.
Natuurlijk wordt Google steeds slimmer en je ziet ook wel dat andere signalen door beginnen te dringen. Maar het is nog steeds zo dat de webpagina’s die het hoogst in de zoekresultaten staan de meeste links hebben.
En daar kunnen we wat mee! Jij kunt zorgen voor links naar je bedrijfssite zodat je de Google resultaten als het ware domineert.
Hieronder vind je 9 linkbuilding tips die je meteen kunt gebruiken als je op bepaalde zoekwoorden hoger wilt scoren in Google.
1. Start een eigen blog
Een eigen blog starten met informatieve artikelen is een tactiek van de lange adem. Je moet goede artikelen schrijven en deze op de juiste manier bij veel mensen terecht laten komen.
Lukt dit, dan krijg je automatisch links en ga je scoren op zoekwoorden waar je vooraf niet eens aan dacht. En dat is best lekker. Ik heb zelf een blog en dat heeft mij door de jaren heen een aantal goede links opgeleverd.
De grootste blog-killer is dat veel bedrijven het niet willen omdat het veel werk is. Of dat bloggen in de beginfase al sterft in schoonheid, ook omdat het veel werk is.
2. Startpagina’s
Startpaginalinks worden steeds minder waardevol maar zijn wel vrij makkelijk te vergaren. Dus als je ergens een startpaginalink kunt krijgen. Neem hem dan. Voor makkelijke zoekwoorden zijn startpagina’s nog best waardevol.
3. Brancheverenigingen of gerelateerde organisaties
Zorg dat je een link krijgt van jouw branchevereniging of van een gerelateerde organisatie in jouw branche. Vaak zijn deze links heel waardevol, alleen moet je hier vaak voor betalen. Toch doen is mijn advies!
Een voorbeeld hiervan is dat Rederij Belle mij ooit vroeg of een profielpagina met link van IAmsterdam waardevol was voor hun website. Het antwoord was ja, ondanks dat het 300 euro kostte.
4. Gastbloggen – gastschrijven
Gastbloggen is een makkelijke manier om aan links te komen omdat dit een manier is die je zelf controleert. Je schrijft namelijk een artikel op een website / blog en linkt vanuit dat artikel terug.
5. Stuur een product op naar een blogger
Je hebt immers leuke producten in je webshop en die stuur je gratis naar een blogger. 1 Product is trouwens wel genoeg hoor.
De blogger schrijft dan over je product en linkt dan naar je website. Dit is een erg effectieve manier van linkbuilding die ik regelmatig heb gebruikt voor 1 van mijn webshops.
6. Feedback Company
Ervaringen van klanten op je website ziet er catchy en betrouwbaar uit. Zeker als het niet gemanipuleerd is en de reviews top en echt zijn. Voor zoiets maak je gebruik van Feedback Company. Zij plaatsen een mooie widget op je site en daar kunnen klanten dan hun review geven.
Deze manier wekt vertrouwen bij potentiele klanten en is alleen al vanuit dat oogpunt interessant. Het voordeel van Feedback Company is dat je ook nog een link krijgt vanaf hun linkpagina.
Er zijn meer bedrijven die deze feedbacksystemen aanbieden maar wij vonden Feedback Company qua prijs (en link) het beste. De prijzen tussen aanbieders variëren nogal dus let daar op. Toen wij een prijs vroegen bij een van deze cowboys daalde hij binnen een paar dagen van 200 naar 100 euro per maand.
7. Doe een linkbuilding cursus
Linkbuilding is prima te leren als je daar de motivatie voor hebt. Ik geef regelmatig trainingen in linkbuilding. Als je geïnteresseerd bent kijk dan hier. Mijn linkbuildingtraining kenmerkt zich doordat ik mensen in een halve dag leer je hoe je ook echt topposities in Google krijgt.
8. Start een relevante informatieve subsite
Dit is er weer 1 van de lange adem. Het voordeel van een informatieve subsite is dat mensen er sneller naar linken. Zij zien zo’n site immers niet als concurrerend en ook niet als commercieel. Vanuit die site link je naar verschillende pagina’s op je eigen site.
Bijvoorbeeld. Een slotenmaker begint een subsite over alle informatie met betrekking tot slimme sloten. Slimme sloten is een onderwerp waarin mensen geïnteresseerd zijn en het is actueel. Vanuit deze site kan de slotenmaker dan relevant linken naar zijn eigen site.
9. No follow – follow
Over cowboys gesproken… er zijn altijd mensen die je proberen te belazeren. Dat doen ze door een link op nofollow te zetten. Als je een link op nofollow zet dan zeg je eigenlijk: “ik ken geen waarde toe aan een link of aan een pagina”. Als jij dus een link van iemand krijgt, check dan in de broncode van de webpagina of de link of de pagina op nofollow staat. Anders is je link niets waard. Hoe je dat doet zie je hier.
Dit artikel is geschreven door Hans Keeren van Qonvert. Hij is vaste partner van Go2People websites en meer dan 8 jaar SEO specialist. Linkbuilding is 1 van zijn specialiteiten.
Maud zegt:
Wanneer je een product opstuurt naar een blogger, wordt dit gezien als ‘een vergoeding’. Het is dan verplicht om een no-follow link te plaatsen!! Dit is dus een beetje tegenstrijdige informatie...