Een groot deel van de websitebezoekers komt binnen via zoekmachines. Het is dus van belang dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten komt te staan, zodat de kans groter is dat bezoekers jouw website kiezen. Door middel van tactische zoekwoorden, een geordende website of linkbuilding kun je ook hoger in de zoekresultaten komen. Dit noem je SEO (Search Engine Optimization). Maar hoe ga je aan de slag met SEO? En wat is het kostenplaatje als je dit door een expert laat doen? In dit blog geef ik inzicht in de kosten van SEO.
De tarieven in dit artikel komen uit het onderzoek dat Ahrefs in 2018 hield onder 350 SEO bedrijven, consultants en freelancers. Ik heb deze informatie gecombineerd met mijn eigen ervaringen.
Verdiep je in het onderwerp
Laten we gelijk maar met de deur in huis vallen: SEO is duur. Daarnaast is het moeilijk inschatten of een SEO-traject succes gaat hebben. Een SEO-expert weet hier alles vanaf, maar het is ook verstandig jezelf in te lezen in dit onderwerp. Dan kun je beter bepalen of de gekozen SEO-expert geschikt is voor jouw bedrijf. Het is prettig als een SEO-expert een bedrijf vooraf de kosten geeft (en deze specificeert). Door jezelf in te lezen kun je beter beoordelen of de uitspraken van de expert kloppen.
De vele facetten van SEO
Je website hoger in de zoekresultaten krijgen kan op veel verschillende manieren. SEO is om die reden een breed vakgebied. Zoekmachine Optimalisatie bestaat uit facetten als zoekwoordenonderzoek, SEO-techniek, lokale SEO, Google Maps optimalisatie, website-analyse, online PR en nog veel meer. Al die facetten dragen bij aan de totaalsom van SEO en krijgen jouw website hoger in de organische zoekresultaten! Van het ene facet heb je als bedrijf wat minder nodig, van het ander wat meer. Webshops focussen zich bijvoorbeeld meer op complexe techniek en foto’s, terwijl websites voor stichtingen en goede doelen zich meer zullen richten op online PR.
Onderscheid tussen eenmalige en maandelijkse kosten
Bij SEO is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen eenmalige en maandelijkse kosten. De eenmalige kosten vinden aan het begin van het project plaats en de maandelijkse kosten zijn vaak onderdeel van het vervolgtraject. Vervolgtrajecten kunnen heel verschillend van duur zijn. Sommigen duren slechts 3 maanden, anderen duren 12 maanden. Afhankelijk van de mate van concurrentie en de ambitie van de ondernemer kan het zelfs nog langer duren. Ik zal beide soorten kosten toelichten.
Wat zijn de eenmalige SEO-kosten?
Eenmalige kosten zijn de kosten voor:
- Zoekwoordenonderzoek: een onderzoek naar de beste woorden waarop je website gevonden kan worden.
- Website-analyse: een analyse van het functioneren van de website. Denk hierbij aan de logische opbouw of de teksten van een site.
- Technische scan: een scan over de techniek van de site, zoals mobiele bruikbaarheid, snelheid en veiligheid.
Deze kosten zijn afhankelijk van de grootte en complexiteit van een website. Hieronder vind je een aantal opties voor jouw bedrijf.
- Google Maps: de prijs van één Google Maps Optimalisatie ligt tussen de €400 en €1500. Google Maps Optimalisatie is het schrijven en optimaliseren van de Google My Business pagina en het herschrijven van teksten op de website. Ik heb laatst voor een restaurant een Google Maps traject verzorgd voor €900 euro. Dit resulteerde in een toename van het aantal telefonische boekingen met 300%, omdat zij in de top van de lokale vermeldingen kwamen te staan.
- Kleine website: de prijs voor een SEO-project ligt tussen de €500 en €2500.
- Grotere website: de prijs voor een SEO-project ligt tussen de €1100 en €6500.
- Kleine webshop: de prijs voor een SEO-project ligt tussen de €1500 en €7500.
- Bij een grote webshop, internationale website of andersoortige speciale branches zijn de werkzaamheden vaak zo specifiek dat een aparte offerte gemaakt moet worden. Eigenaren van deze shops zijn zich goed bewust van wat de prijzen zijn van een SEO-specialist.
SEO prijsonderzoek Ahrefs: in 2018 lag de meest gevraagde prijs voor een SEO-project (wereldwijd) tussen de €501 en €1000. Ook prijzen van €1001 en hoger zijn geliefd bij SEO-experts. In dit onderzoek wordt geen onderscheid gemaakt tussen MKB-websites, corporate websites, lead generatoren en webshops.
Maandelijkse SEO-kosten
Maandelijkse SEO-kosten bestaan uit linkbuilding of online PR, eventueel met additioneel zoekwoordenonderzoek en maandelijkse updates. De kosten zijn afhankelijk van de ambities van het bedrijf en de concurrentie. Over het algemeen kun je stellen: als er veel concurrenten actief zijn met SEO, worden de kosten hoger. Als een concurrent bijvoorbeeld 100 links heeft behaald via contentcreatie en linkbuilding dan zal jij dit ook minimaal moeten realiseren. Als vijf concurrenten dit hebben gedaan, is er nog meer budget nodig om hen in te halen.
- Google Maps: geen extra maandelijkse kosten. Een SEO-specialist kan eventueel helpen met het verder optimaliseren van de Google Maps pagina. Dit hoeft niet per sé op maandelijkse basis.
- Kleine website: afhankelijk van de ambitie en de concurrentie van de zoekwoorden ligt het tarief tussen de €250 en €1100 per maand.
- Grote website: afhankelijk van de ambitie en de concurrentie van de zoekwoorden ligt het tarief tussen de €1100 en €2000 per maand.
- Webshops: afhankelijk van de ambitie en de concurrentie van de zoekwoorden ligt het tarief tussen de €500 en €2000 per maand.
- Aparte gevallen: grote internationale websites, lead generatoren, webshops of hele concurrerende branches, zoals financieringen, hebben aparte eisen. Hier kunnen de tarieven oplopen tot wel €5000 per maand.
SEO prijsonderzoek Ahrefs: voor maandelijkse SEO-kosten (wereldwijd) ligt het meest gevraagde bedrag tussen de €501 en €1000 per maand. Ook erg populair is het bedrag tussen €251 en €500 per maand.
Uurtarieven
De uurtarieven van een SEO-expert liggen tussen de €50 en €200. Is dat veel?
Uiteindelijk gaat het om de waarde die je als expert levert. Het probleem is dat het vooraf moeilijk is om in te schatten wat de waarde is van een SEO-specialist. Daarom benadruk ik elke ondernemer zich eerst in te lezen, zodat je een goed oordeel kunt vellen over de geschiktheid van de specialist voor jouw bedrijf. Als een SEO-expert €125 per uur kost, dan haken veel MKB-ers af, terwijl de expert in kwestie misschien wel effectiever te werk gaat en met de beste SEO-tools werkt. Dit zijn methoden die het aantal uren drastisch verlagen. Hierdoor ben je als klant uiteindelijk toch goedkoper uit dan met een expert die bijvoorbeeld €75 per uur vraagt. Het uurtarief klinkt dus aantrekkelijk om een eerste inzicht te krijgen. Het is alleen erg vaag wat je voor de prijs terugkrijgt.
SEO prijsonderzoek Ahrefs: het meest populaire SEO-uurtarief ligt tussen de €100 en €150 per uur. 25% van alle uurtarieven ligt in deze reeks. Op nummer 2 staat het uurtarief tussen €75 en €100. 19,53% van alle uurtarieven ligt binnen deze reeks.
Verschillen freelance SEO-specialist en SEO-bedrijf
Zonder al te veel in te gaan op de verschillen tussen een freelance SEO-expert en SEO-bedrijf is het duidelijk dat de kosten bij een bedrijf hoger liggen. Daarnaast werken veel bedrijven met stagiaires en junioren om de kosten te drukken. Als je €100 per uur betaalt voor een zogenaamde SEO-specialist maar de stagiaire of junior doet op de achtergrond het werk, dan ben je mooi in de aap gelogeerd. Een voordeel van een bedrijf ten opzichte van een freelance expert is wel dat er binnen een bedrijf soms meer kennis is. Een freelancer heeft vaak geen collega’s die hij of zij om hulp kan vragen.
SEO prijsonderzoek Ahrefs: SEO-bureaus zijn duurder dan freelance SEO-specialisten. Het gemiddelde uurtarief voor SEO ligt bij een SEO-bureau ongeveer twee keer zo hoog dan bij een freelance SEO-specialist. Ook voor SEO-projecten en maandelijkse kosten vragen SEO-bureaus twee tot vier keer zoveel meer dan freelancers en consultants.
Verborgen kosten
Het is belangrijk om je te realiseren dat een SEO-project extra kosten met zich meebrengt. Na het uitvoeren van de technische analyse en het zoekwoordenonderzoek volgt de implementatie. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door de webbouwer, tekstschrijver of een andere specialist. Vraag hiernaar tijdens het offertetraject.
Maak een slimme keuze
Zoals je ziet variëren de prijzen tussen bureaus nogal flink. Het is moeilijk om aan te geven of iemand die duur is ook echt meer kwaliteit levert. Daarvoor zul je je als bedrijf moeten verdiepen in de wereld van SEO. Laat je niet leiden door uurtarieven, maar juist door prestaties van de SEO-expert in het verleden.
Dit artikel is geschreven door Hans Keeren van Qonvert. Hans helpt ondernemers met SEO-trainingen bij het zetten van de volgende stap in SEO.
Geen reacties