Over een jaar is het zover: vanaf 1 juli 2023 is het huidige Universal Analytics verleden tijd en wordt Google Analytics 4 de nieuwe standaard. In dit blog leggen we je uit wat Google Analytics 4 inhoudt en waarom het nu tijd is om over te stappen op Google Analytics 4. Ook laten we je weten hoe deze overstap in z’n werk gaat. Want let op: deze switch is verplicht én kun je het beste zo snel mogelijk doen! Of eigenlijk: nu…
Wat houdt Google Analytics 4 in?
Net als Universal Analytics zal Google Analytics 4 (GA4) de gegevens van jouw website analyseren en de data van je website verzamelen, waarmee jij je website kan optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat bezoekers op je website blijven én misschien wel je nieuwste klant worden. Maar anders dan Universal Analytics zal GA4 slimmer meten welke reis bezoekers precies afleggen.
Waarom is Google Analytics 4 slimmer dan Universal Analytics?
GA4 zal niet meer enkel gebruikmaken van cookies en zal zich ook niet meer enkel richten op het desktop web, maar bijvoorbeeld ook op apps en hoe bezoekers zich op en tussen de webplatforms bewegen. Daarnaast focus GA4 zich op ander soort ‘gedrag’.
Hierbij zal er meer aandacht liggen op ‘event-based data’: het gaat om het verloop van gebeurtenissen op de website (de reis die de bezoeker aflegt) en niet meer enkele clicks of streams. Veel websites bestaan nu bijvoorbeeld nog maar uit één enkele pagina zodat niet constant nieuwe pagina’s geladen hoeven te worden. Dit maakt de website gebruiksvriendelijker, maar hierdoor is het lastig om te meten waar een websitebezoeker op afhaakt of waar er juist wordt doorgeklikt.
Het meten van gebeurtenissen, zoals scrolldiepte, de duur van het websitebezoek en het bekijken van een embedded video is hierbij veel belangrijker. Ofwel: het daadwerkelijke gedrag van de bezoeker en achtereenvolgende keuzes.
“Google Analytics 4 houdt slimmer het daadwerkelijke gedrag van je websitebezoekers bij, wat uiteindelijk meer klanten oplevert.”
Waarom moet je nu overstappen op Google Analytics 4?
We zetten nog even voor je op een rij waarom het echt belangrijk is om nú te gaan werken met Google Analytics 4:
- De overstap is verplicht, want Universal Analytics verdwijnt over een jaar;
- Al je bestaande data en statistieken verdwijnen dan ook;
- GA4 werkt beter en zorgt daarmee voor meer bezoekers en eventuele klanten;
- GA4 heeft tijd nodig om genoeg data te verzamelen voordat het goed werkt;
- Google is al begonnen met het afbouwen van Universal Analytics.
For the time being is het dus verstandig om van beide (gratis) versies gebruik te maken, zodat GA4 al bekend wordt met het gedrag van je websitebezoekers.
Weet je niet hoe je moet overstappen? In dit blog wordt dit aan de hand van een stappenplan uitgelegd. Succes!
Geen reacties