De ondergang van Chrome’s third party cookies: wat zijn de gevolgen?

Google neemt eind volgend jaar een niet zo heel Google-achtige stap. De techreus zal stoppen met het gebruiken van third party cookies op haar browser Chrome, net als Apple en Mozilla eerder al deden met Safari en Firefox. Dat klinkt als een zegen voor ieders privacy. Toch? In dit blog leggen we uit wat het verdwijnen van third party cookies voor zowel de internetgebruiker, als voor de website eigenaar voor gevolgen heeft.

Wat zijn third party cookies?

Simpel gezegd zijn cookies stukjes informatie die in je browser worden verzameld door websites. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het opslaan van je inloggegevens of de keuze voor een taal die je browser onthoudt. Dat is een voorbeeld van een first party cookie

Third party cookies daarentegen worden gedeeld met andere domeinen, bijvoorbeeld de informatie verzameld door Facebook of Google Ads. Die specifieke informatie, zoals jouw zoekopdrachten in Google, kunnen bedrijven gebruiken voor gerichte online advertenties.

Third party cookies en jouw privacy

Cookies zijn al lange tijd een groot privacydiscussiepunt, omdat persoonlijke informatie van internetgebruikers in handen ligt van enorme techreuzen. Google (met haar browser Chrome) is een commercieel bedrijf dat een informatiewaarde bezit van enorme omvang (in de vorm van verzamelde gebruikersdata) en heeft daarmee een grote machtspositie op de advertentiemarkt. Het enige beleid hiertegen is de Europese GDPR-wet waarin is afgesproken dat websites de websitebezoeker om toestemming moeten vragen voor het verzamelen van cookies.

Gevolgen verdwijnen third party cookies google

Privacy proof surfen

Een lichtpuntje is nu te zien aan de privacy horizon: Google gaat in 2024 volledig stoppen met third party cookies. First party cookies zullen nog wel blijven bestaan. Het is een bijzondere keuze, gezien de enorme inkomstenbron van het doorverkopen van deze cookies voor het bedrijf (Chrome heeft het grootste internetbereik met 69% marktbezit). Maar het cookiesysteem veroudert snel, iets wat Google al jaren geleden inzag. Google heeft door dat de roep om privacy hoog is, ook vanuit de gebruiker, en dat de kritiek op onduidelijkheid van de cookie checkboxen (waarmee je de toestemming voor het verzamelen ervan geeft) toeneemt.

Het nieuwe Topics: targeten op onderwerp

Google heeft het alternatief voor third party cookies al aangekondigd, want haar grote verdienmodel zal de techgigant natuurlijk niet zomaar laten varen. In plaats van een individueel profiel te maken per IP-adres en daarop advertenties te targeten, worden internetgebruikers nu ingedeeld in groepen onderwerpen. 


Dit nieuwe systeem krijgt de treffende naam Topics. De Chrome browser slaat jouw top interesses op in groepen als ‘fitness’ en ‘reizen’, gebaseerd op je browsegeschiedenis. Drie van deze interesses worden vervolgens gedeeld met een website waar de gebruiker naartoe gaat. De website kan vervolgens adverteren op basis van deze interesse-informatie. Google noemt dit dan ook ‘interest-based advertising’.

Hoe werkt Topics
Voorbeeld van third party cookies vs Topics. ‘In Chrome we plan to make Topics easier to recognize and manage for users’, aldus Google.

Verdwijnen van third party cookies: een kleine privacy stap

Het in 2023 te lanceren Topics is dus ook nog steeds gebaseerd op individuele data, maar minder gedetailleerde data. Verder kun je als Chrome-gebruiker Topics uitzetten. Je kunt ook de onderwerpen waaraan je Chrome browser gelinkt is, bekijken en verwijderen. Meer privacy, soevereiniteit en controle dus.

Gevolgen verdwijnen Third Party Cookies

Maar er is ook kritiek. Veel bedrijven verdienen geld aan third party cookies. Deze bedrijven verliezen hun inkomstenbron, waardoor de minimale concurrentie die Google had, verdwijnt. Wellicht dat Google dus nog machtiger wordt. 

En let op, first party cookies blijven nog steeds bestaan. Wehkamp kan nog steeds jouw klik op een hoekbank opslaan, linken aan je browser en bij je volgende bezoek je rijkelijk bestoken met reclames van hoekbanken. 

Wat als advertenties de inkomstenbron zijn van je website?

Dat is nog even afwachten. Je kunt nog steeds gebruik maken van gepersonaliseerde advertenties, alleen zijn deze anders tot stand gekomen in iets minder specifiek getarget. Er is namelijk minder data beschikbaar. Ook is het effect van je advertenties minder meetbaar, omdat gebruikers minder lang en niet meer cross-device gevolgd kunnen worden. 

Google zegt in 2024 pas te stoppen met third party cookies, al lag deze deadline eerder nog in 2023. Houd daarom ons blog in de gaten om op de hoogte te blijven van verdere ontwikkelingen omtrent third party cookies en Topics en de gevolgen die het verdwijnen ervan voor jou zullen hebben.

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op!

Keertje koffie doen?

Geen reacties

Laat een reactie achter