Hoe meet je de betrokkenheid van jouw website bezoekers?

Stel je eens wat meer geïnteresseerd op man!” Zo nu en dan krijg ik ‘m thuis nog naar mijn hoofd geslingerd. Gelukkig steeds minder en dat komt niet omdat mijn vriendin de hoop heeft opgegeven. Godzijdank trouwens. Door de jaren heen heb ik geleerd beter te luisteren en meer betrokkenheid te tonen. Een aanrader, want het maakt het leven een stuk relaxter!

Ja hoor Thomas! Zit ik soms op het verkeerde forum? Want voor dit soort clichés richt ik mij liever op de tegeltjeswijsheden van Loesje”. Ok, fair enough, en die zijn trouwens ook veel beter.

Dus… relaties, betrokkenheid en websites. Hoe zit dat en waarom is het belangrijk?

Waarom is betrokkenheid belangrijk?

Bezoekers naar je website krijgen is één ding. Vervolgens is het gaaf wanneer zij langer op je website blijven om rond te kijken. Dit is een teken dat ze in je geïnteresseerd zijn, in wie je bent, wat je aanbiedt en de manier waarop je dat doet. Dat leidt bijvoorbeeld tot een download van je E-book, een aanmelding voor je nieuwsbrief of zelfs een persoonlijk contactmoment. Zij zijn geboeid door wat je doet en willen meer van je weten. Het biedt de mogelijkheid om een relatie aan te gaan met je potentiële klant.

Vijf widgets die je kunt instellen in Google Analytics

In dit tweede artikel uit een serie van 4 behandel ik het dashboard Betrokkenheid. Een dashboard dat je inzicht geeft in deze vorm van interesse. Samen zetten we een vijftal basis widgets op. Hiermee kun je de betrokkenheid van bezoekers met jouw website monitoren. Tevens geven twee van deze widgets je handvatten om beter te luisteren naar je bezoekers. Wat vinden zij interessante inhoud op je website en waar willen ze meer over weten?

Wat is een dashboard en wat is een widget in Google Analytics ook alweer?

In mijn voorgaande artikel “Hoeveel bezoekers heb jij op jouw website?” liet ik zien hoe je het dashboard Bereik inricht. Kort door de bocht genomen: hoeveel mensen bezoeken per maand je website en via welke wegen komen zij binnen?

Maar, hoe zat het ook alweer met dashboards en widgets? Een dashboard is een overzichtspagina met een visuele weergave van blokken informatie. Deze blokken met informatie worden widgets genoemd, waarbij je zelf invloed hebt op de soort informatie die getoond wordt. Onderstaande afbeelding laat het dashboard Betrokkenheid zien.

Het dashboard betrokkenheid

Kanaalgroeperingen in Google Analytics

Daarnaast behandelde ik in het voorgaande artikel ook kanaalgroeperingen. Misschien weet je het nog? Bezoekers komen via verschillende wegen je website binnengerold, bijvoorbeeld vanuit Google, sociale media of een advertentie. Aan de hand van de ingebouwde kanaalgroeperingen heb je hier inzicht in.

Klik boven in het menu van Google Analytics op beheerder (admin) en daarna onder dataweergave op Kanaalinstellingen/kanaalgroepering. Hier vind je alle kanalen terug die Google Analytics standaard herkent. Om de dimensie straks gemakkelijk terug te vinden is het handig om de titel te veranderen naar Kanalen.

Kanaalgroeperingen in Google Analytics

Hoeveel pagina’s bekijken bezoekers gemiddeld op jouw website?

De eerste statistiek om bij te houden is het aantal pagina’s dat bekeken wordt. Het geeft direct aan of je website überhaupt uitnodigt om te blijven.

Widget – gemiddeld aantal pagina’s per bezoek

Links in het menu kies ik voor Nieuw dashboard en vervolgens voor Leeg canvas. Typ hier de naam Betrokkenheid in. Daarna verschijnt linksboven de optie Widget toevoegen, die ik als volgt instel.

  1. Widgettitel: gemiddeld aantal pagina’s per bezoek. Zorg er altijd voor dat de titel van een widget direct duidelijk maakt wat er wordt gemeten.
  2. Standaard: Ik vind de tabelvorm een overzichtelijke weergave, maar je kunt hier natuurlijk ook voor een andere weergave kiezen.
  3. Dimensie: kanalen (standaard kanaalgroepering). Als dimensie kies ik hier voor de standaardkanaalgroepering die in Google Analytics is ingebouwd. Zodoende zie ik in één oogopslag welke kanalen beter Oftewel, welke kanalen bezoekers voortbrengen die gemiddeld meer pagina’s per bezoek kijken.
  4. Statistiek: pagina’s/sessie
  5. Link naar rapport of URL: gedrag/site-inhoud/alle pagina’s

Wat is de gemiddelde bezoekduur op jouw website?

Behalve het aantal pagina’s is ook de gemiddelde bezoekduur belangrijk. Hoe langer bezoekers op je website spenderen, hoe meer geboeid zij zijn door wat je hebt aan te bieden.

Widget – gemiddelde bezoekduur
  1. Widgettitel: gemiddelde bezoekduur.
  2. Standaard:
  3. Dimensie: kanalen
  4. Statistiek: gemiddelde sessieduur
  5. Link naar rapport of URL: doelgroep/overzicht

Wat is het bouncepercentage van jouw belangrijkste landingspagina’s?

Een landingspagina is een pagina waar iemand jouw website op binnenkomt. Bezoekers vinden hier alle relevante informatie die zij zoeken en kunnen vaak een actie ondernemen. Een voorbeeld hiervan is onze pagina Nederlandse Handleiding MailChimp. Bezoekers die in Google handleiding MailChimp intypen, landen direct op deze pagina waar alle informatie is te vinden. Tevens kunnen zij de Nederlandse handleiding MailChimp meteen downloaden.

Een landingspagina dient altijd een bepaald doel. Je wilt bijvoorbeeld een product of dienst promoten. Het is dan ook belangrijk om de interactie van jouw bezoekers met deze specifieke landingspagina(‘s) te meten. Wanneer bezoekers op een dergelijke pagina landen en meteen weer vertrekken, vinden zij niet waar ze naar op zoek zijn. We noemen dit een bouncepercentage. Is dit percentage hoog? Dan sluit de inhoud niet goed aan op de zoekopdracht of de pagina nodigt niet uit om te blijven. Het is dan zaak om dit te verbeteren.

Onderstaande widget meet het bouncepercentage van de landingspagina Nederlandse handleiding MailChimp.

Widget – bouncepercentage voor een specifieke landingspagina
  1. Widgettitel: bouncepercentage | E-book MailChimp
  2. Standaard: tabel
  3. Dimensie: kanalen (Standaard kanaalgroepering)
  4. Statistiek: bouncepercentage
  5. Statistiek: Dit geeft het aantal keer weer dat bezoekers ook rechtstreeks op deze pagina zijn geland. Stel je voor dat je nu een bouncepercentage van 90% hebt, die gerelateerd is aan 2 instappunten. In dat geval hoef je je niet direct zorgen te maken, omdat de pagina slechts twee maal als landingspagina heeft gediend waar een bezoeker op is binnengekomen. Dat zegt dus vrij weinig tot niets. Daarom doe je er verstandig aan om het bouncepercentage van een landingspagina altijd uit te zetten tegen het aantal instappunten.
  6. Deze gegevens filteren: alleen weergeven | bestemmingspagina | komt precies overeen | /ebooks/nederlandse-handleiding-mailchimp/. Zoals eerder naar voren kwam wil ik in alleen het bouncepercentage voor deze specifieke pagina meten. Daarom voer ik ook de URL in van deze landingspagina. Vergeet niet om alleen het URL gedeelte na de domeinnaam in te vullen. In dit geval laat ik https://go2people-websites.nl/ dus weg.
  7. Link naar rapport of URL: gedrag/site-inhoud/bestemmingspagina

Welke pagina’s worden het meest gedeeld op sociale media?

Deze widget is één van mijn favorieten. Welke inhoud op jouw website delen bezoekers met de buitenwereld? Oftewel, wat vinden zij dermate interessant dat zij, geheel uit eigen beweging, bereid zijn hun netwerk er mee lastig te vallen 😉

Widget – welke pagina is het meest gedeeld op sociale media
  1. Widgettitel: pagina’s gedeeld op sociale media
  2. Standaard: tabel
  3. Dimensie: sociale entiteit. De entiteit is de URL van de pagina.
  4. Statistiek: sociale acties.
  5. Link naar rapport of URL: acquisitie/sociaal/overzicht

Wanneer je bijvoorbeeld actief blogt geeft deze widget inzicht in de artikelen die jouw bezoekers het meest interessant vinden. Die informatie kun je gebruiken om gerichter te schrijven voor je doelgroep. Welke onderwerpen pakken de aandacht en welke minder?

Levert de inhoud die gedeeld wordt jou ook weer bezoeken op?

Als toevoeging op de voorgaande widget, is het waardevol om te zien of de informatie die bezoekers van jouw website delen, ook weer bezoeken oplevert. Dat geeft aan in hoeverre anderen deze content ook interessant vinden.

Widget – welke gedeelde URL genereert de meeste bezoeken
  1. Widgettitel: sessies per gedeelde URL
  2. Standaard: tabel
  3. Dimensie: gedeelde URL
  4. Statistiek: sessies
  5. Link naar rapport of URL: acquisitie/sociaal/overzicht

Ik ben één en al oor

De betrokkenheid van bezoekers met je website is niet in één definitie te vangen, laat staan in één widget. Het omvat meerdere indicatoren die samen de interactie met je doelgroep weergeeft. In dit artikel heb ik er een paar genoemd die mijns inziens goed zijn om in ieder geval bij te houden. Het dashboard kan je via deze link downloaden en gebruiken.

In relatie tot jouw online platform is het belangrijk om te monitoren wat bezoekers op je website doen. In plaats van alleen maar te kijken hoeveel bezoekers je naar je website trekt. Hoe lang blijven zij? Bekijken zij meerdere pagina’s? Wat vinden zij interessante content? Én, wat vertelt die informatie mij?

Wellicht ben je van mening dat voor jouw website hele andere statistieken interessant zijn. Zoja, welke zijn dat volgens jou? Deel deze in de comments, ik ben één en al oor:)!

Dit is het 2e artikel uit een serie van 4, waarin ik een stappenplan uiteen zet voor het bijhouden van je website statistieken. In het 1ste artikel behandelde ik het dashboard bereik, waarmee je het bereik van je website inzichtelijk maakt. Het 3e artikel betreft het dashboard actie.Dit dashboard meet de acties die bezoekers op je website ondernemen. Het laatste artikel gaat in op de rol van mobiele bezoekers aan de hand van het dashboard mobiel.

Wij bouwen websites die bekeken worden. Op zoek naar meer betrokkenheid? 📈

Reacties

David Instauto zegt:

en deze functies zijn allemaal gratis ? want ik wil het namelijk gebruiken voor instauto.nl

Reageren

Laat een reactie achter