Voordelen en nadelen van een WordPress thema

Een kant-en-klaar WordPress thema…

Een kant-en-klaar WordPress thema lijkt een handige en goedkope manier om een website op te zetten. Voor bepaalde bedrijven en doelen is dit ook daadwerkelijk zo. In andere gevallen is het niet het juiste communicatiemiddel. In dit artikel leg ik graag uit hoe dit zit.

Wat is WordPress ook alweer?

23% van alle bestaande websites draait op WordPress (Smith, 2015), zoals bijvoorbeeld de New York Times, NRC Next en Volkswagen. WordPress is een Content Management System (CMS), waarmee je zelf de inhoud van de website kunt beheren, inclusief foto’s en video’s. Het werkt zeer gemakkelijk en is vergelijkbaar met het bewerken van een document in Microsoft Word. Onze klanten zijn lyrisch over dit systeem.

Als je WordPress wilt gebruiken, kun je globaal genomen twee dingen doen:

  • Op WordPress.com een gratis (of betaald) account aanmaken of;
  • Een hostingpakket aanschaffen en daarop WordPress laten installeren. Vaak kan de hostingprovider dit zelf voor je doen, maar je kunt hier ook een WordPress specialist zoals ons voor benaderen.

Wat is dan een WordPress thema?

Als WordPress eenmaal geïnstalleerd is, kun je zelf een thema kiezen. Het thema bepaalt hoe de website eruit komt te zien. Denk hierbij aan kleurgebruik, maar ook aan lettertype, positie van het hoofdmenu, full-screen foto’s en opmaak van het blog.

Er zijn veel gratis thema’s beschikbaar en anders koop je voor weinig geld (circa 50 euro) snel een thema op de markt, bijvoorbeeld bij ThemeForest.

Waarom is een WordPress thema handig?

Superhandig zo’n thema! Ja, dat klopt! In een mum van tijd heb je voor weinig geld een mooie website. Dat geeft ook perfect aan voor wie WordPress thema’s geschikt zijn: mensen met een klein budget; mensen met ongelooflijke haast; én mensen die geen behoefte hebben om een website op maat te laten maken. Bijna altijd is de website ook direct responsive, zodat deze op ieder schermformaat prettig te gebruiken is.

Wat zijn dan de nadelen van een WordPress thema?

Superhandig dan toch, zo’n thema? Nou, niet helemaal. Ik noem de belangrijkste nadelen:

  • Het is niet eenvoudig om een thema volledig naar wens aan te passen. Je zit dus min of meer vast aan wat je koopt.
  • Als je niet oppast, lijkt je website op fabriekswerk, onpersoonlijk en niet professioneel.
  • Sommige slechte thema’s zijn niet makkelijk te beheren door onhandige shortcodes. Dit betekent dat je ineens toch moet kunnen programmeren om er iets van te maken. Pech gehad! Misschien kun je beter een ander thema kopen. Of vraag ons om hulp.

Wat helpt om een WordPress thema tot een succes te maken?

Mooie fotografie is essentieel om een standaard website tot een succes te maken. Veel moderne websites bestaan voornamelijk uit beeldvullende afbeeldingen. Door hier mooie foto’s te plaatsen sla je twee vliegen in één klap: ten eerste is het oogstrelend en ten tweede maken de foto’s de website persoonlijk. Ze geven het de eigenheid die je zoekt, zoals je kunt zien op de website van TTC Mobile.

Verder, denk goed na over de precieze indeling van je voorpagina. Kies een thema die daarbij past en de juiste elementen op de voorpagina toont. Hetzelfde geldt voor de vervolgpagina’s. Zorg ervoor dat het thema ook een layout beschikbaar heeft die matcht met je voorkeuren.

Michelle Coops | Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

>> Bekijk de website van Michelle Coops >>

Wat is het alternatief voor een WordPress thema?

Het alternatief is om een WordPress thema voor je te laten maken, op maat. In dat geval maakt een designer een ontwerp (in een tekenprogramma, vaak is dit InDesign of Photoshop) en vervolgens bouwt de websitebouwer een thema op maat in css, html en javascript.

Wanneer wil ik een WordPress website op maat?

Stel, je werkt in een MKB bedrijf van enige omvang, of je bent zelfstandig ondernemer en je maandomzet is 4000 euro of meer. In dat geval heb je zeer waarschijnlijk voldoende budget om een website op maat te laten maken. Waarom is dit belangrijk?

Een WordPress website op maat ademt jouw identiteit

Ten eerste, jouw huisstijl en de uiting hiervan op internet is een kenmerkend onderdeel van jou als professional. Je laat je visitekaartjes toch ook niet meer maken bij Vistaprint? (of wel? Stop daarmee. Ik ken betere drukkers, bijv. Drukkerij Raddraaier.)

Een ontwerper kan jouw uitstraling door laten sijpelen in alle hoekjes en gaatjes van je website, en het verschil is te zien! Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de websites van Kunstuitleen en NMT Zuid.

Kunstuitleen | Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Natuur & Milieuteam Zuid | Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

>> Bekijk de website van Natuur & Milieuteam Zuid >>

Het resultaat is dat je bedrijf beter tot zijn recht komt en een professionelere indruk maakt dan met een website die rechtstreeks van de plank lijkt getrokken. En je voorkomt ermee dat je buurman of concullega dezelfde layout blijkt te hebben.

Een WordPress website op maat richt zich beter op de bezoeker

Ten tweede wil je doordachte keuzes maken op je website en je bezoeker doelgericht leiden naar bepaalde acties. Mijn collega Thomas Morel schreef eerder een blogartikel over Doelen instellen in Google Analytics, waar dit fenomeen ook wordt beschreven. Heb je hier nog nooit over nagedacht? Neem dan gerust even contact met ons op om samen hierover te sparren.

Bijvoorbeeld: de voorpagina geeft met een steekzin weer wat jouw klanten aan je hebben. Onder deze zin staat een actieknop die de bezoeker leidt naar een vervolgpagina of inschrijvingspagina, waar hij een e-book kan downloaden die je hem per e-mail toestuurt. Of je leidt de bezoeker naar een salespage met als doel om direct een cursus te verkopen of een productdemonstratie aan te vragen. Door duidelijke knoppen op strategische plekken te zetten neem je een bezoeker aan de hand mee én leid je hem exact naar de plek waar je hem wilt hebben.

Een WordPress website op maat is flexibel

Ten derde: ieder bedrijf heeft eigen behoeftes en iedere klant idem dito. Een op maat gemaakte website speelt hier perfect op in. De ene keer komt een film op de homepage naar voren, de volgende keer filmrecensies, een andere keer een keuzescherm voor leerlingen of docenten, of een handig kaartje om direct te kunnen filteren in activiteiten. Je merkt het, zo kan ik nog een aantal uur doorgaan. Het resultaat is een rijke website – rijk omdat deze inspeelt op de wensen van de bezoeker die zo rijkelijk wordt bediend.

Het leuke is ook dat het precies zo kan worden zoals jij wenst. Zakelijk of gezellig, oranje of groen, ornamentaal of strak, het kan alle kanten op. Door middel van een slim proces zorgen we ervoor dat ook inhoudelijk de website staat als een huis. En uiteraard wordt je thema responsive.

Kies wel een goed bedrijf en bekijk het portfolio om een goede selectie te maken.

Wanneer wil ik wel een WordPress thema?

In de volgende gevallen zou ik het gebruik van een thema aanraden:

  • Je bent een startende ondernemer en je hebt een klein budget.
  • Je bent fotograaf of beeldend kunstenaar.
Warja’s Wood Works | Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

>> Bekijk de website van Warja’s Wood Works >>

  • Voor een tijdelijke website (plaatshouder).
  • Als je start met een blog waarvoor geen budget is. WordPress is om uiteenlopende redenen fijner dan alternatieven als blogspot of blogger, wat ik een andere keer graag uitgebreid toelicht.

Tips om op te letten als je een WordPress thema aanschaft

Om te voorkomen dat je met een thema strandt waar je niets mee kunt, kun je vooraf de beoordelingen van andere gebruikers lezen en de demo’s bekijken. Als een thema beoordeeld is aan de hand van sterren, ga dan voor de thema die tenminste 4 sterren scoort!

In het verleden hebben we veel gebruik gemaakt van de thema van Genesis. Een thema waar wij in het bijzonder veel gebruik van maken en waar onze klanten goede ervaringen mee hebben, is Beautiful Pro Theme van Genesis.

Hapklare brokken of haute cuisine?

Samenvattend, WordPress thema’s zijn absoluut bruikbaar en zeker voor startende ondernemers die weinig geld beschikbaar hebben. In alle andere gevallen kun je beter een website op maat laten maken (vooropgesteld dat je dit door een expert laat doen).

Heb je een vraag of opmerking hierover? Stel deze gerust in de commentbox hieronder:

Reacties

Wouter Blom zegt:

Mijn ervaring is dat het maken van een website voor een MKB ondernemer niet alleen gaat over het thema. Bedrijven moeten leren hoe een website meer is dan een online brochure. Ze moeten leren hoe je een verhaal verteld, en hoe je iets verkoopt online. Het mooie van de meeste goede webbouwers is dat ze je daarbij helpen.

Wat mij betreft is het bouwen van een standaard website (Desnoods via een gratis methode) een goede manier voor een ondernemer om te leren wat er komt kijken bij het bouwen van een website. Welke keuzes allemaal gemaakt moeten worden. Door de pijn die hij ervaart bij zijn versie nul of prototype kan hij beter begrijpen waarom een webbouwer een meerwaarde heeft en hoe hij daarmee moet omgaan.

Het gaat niet alleen om de techniek, en om precies welke vorm of dat het in een keer helemaal klaar is. Een website is de etalage van je bedrijf en hierin moet je blijven verbeteren, blijven ontwikkelen, blijven leren en optimaliseren.

Reageren

Laat een reactie achter