Website statistieken bijhouden met Google Analytics
“Hoe gaat het met de bezoekersaantallen van de website?” vroeg ik afgelopen week één van onze klanten. “Tsja Thomas, ik zou het je eigenlijk niet kunnen vertellen. Ik kom er gewoon niet aan toe om de statistieken van de website bij te houden. Als ik het al doe is het tussen de bedrijven door, maar echt structureel meten komt er niet van”.
Behoud overzicht en bespaar tijd – meet wat relevant is
Bovenstaand verhaal kom ik vaker tegen bij klanten. Zo nu en dan duiken zij in Google Analytics, maar continue en gericht meten gebeurt weinig. Terwijl dit laatste juist de kracht is van het programma. Door over tijd te meten, worden verschuivingen en opvallende pieken en dalen zichtbaar. En belangrijk, wanneer je alleen datgene meet wat relevant is voor jou, behoud je overzicht en bespaar je tijd. Prettig, want dat zorgt weer voor rust in je donder!
Je website statistieken bijhouden op basis van 5 pijlers
In deze serie van 4 artikelen zet ik een helder en begrijpelijk stappenplan uiteen voor het bijhouden van je website statistieken. Je hoeft geen goeroe te zijn om dit in je eigen Google Analytics account op te nemen. Ik baseer mij op 4 pijlers die van belang zijn om te meten, deze vind je hieronder. Voor iedere pijler maken we een apart dashboard (overzichtspagina) aan en ieder artikel behandelt één pijler. In dit blogartikel komt Bereik aan bod.
- Bereik: welk bereik genereren de verschillende verkeersbronnen? Hoeveel bezoekers krijg je bijvoorbeeld via Google of sociale media?
- Betrokkenheid: hoe betrokken zijn bezoekers op je website? Blijven bezoekers lang op je website hangen of bekijken zij één pagina en vetrekken ze weer?
- Actie: welke acties ondernemen bezoekers op je website? Downloaden zij jouw E-book dat je met bloed, zweet en tranen in elkaar hebt gedraaid?
- Mobiel: hoe gedragen mobiele bezoekers zich op jouw website? En verschilt dit van desktop bezoekers?
Wat is een dashboard in Google Analytics?
Een prettige manier om de statistieken van je website structureel bij te houden, is door te werken met dashboards in Google Analytics. Onderstaand vind je de afbeelding van het dashboard Bereik dat wij in dit artikel gaan optuigen.
Een dashboard is een overzichtspagina met een visuele weergave van blokken informatie. Deze blokken met informatie worden widgets genoemd, waarbij je zelf invloed hebt op de soort informatie die getoond wordt. Dat is mooi toch? Het biedt namelijk de mogelijkheid om je te concentreren op de statistieken die jij interessant vindt.
Widgets instellen in Google Analytics
Widgets kun je op verschillende manieren instellen. In dit artikel behandelen wij de volgende onderdelen van een widget.
- Widgettitel: kies een titel die voor jou direct duidelijk maakt wat er wordt gemeten.
- Tabel: er zijn verschillende visuele manieren om de data weer te geven. Ik kies meestal voor de tabel of het cirkeldiagram, omdat ik dit een overzichtelijke weergave vind.
- Dimensie: een dimensie in Google Analytics is bijvoorbeeld een bron, wat de herkomst van jouw bezoeker naar de website weergeeft. Zo kan iemand bijvoorbeeld via Google of Facebook jouw website hebben gevonden.
- Statistiek: een statistiek staat altijd voor een percentage of een aantal, bijvoorbeeld alle gebruikers.
- Deze gegevens filteren: bij iedere widget kun je aangeven dat er gefilterd moet worden op een bepaalde dimensie (of meerdere). Zo kun je aan de hand van deze filter bijvoorbeeld alle bezoeken meten voor één specifieke pagina binnen je website.
- Link naar rapport of URL: hier kun je het rapport aangeven, waarna de widget moet verwijzen. Dit rapport geeft meer informatie en is tevens gedetailleerder.
De kanaalinstellingen in Google Analytics
Bezoekers komen via verschillende wegen je website binnen. Bijvoorbeeld vanuit Google (organisch), Facebook (sociale media) of een nieuwsbrief (email) die je periodiek verstuurt. Het is interessant om na te gaan hoe deze verschillende kanalen presteren. Bijvoorbeeld wanneer je actief blogt en dit distribueert via sociale media. Of wanneer je adverteert voor producten die je op je website verkoopt.
Google Analytics herkent van zichzelf al veel verschillende kanalen die standaard zijn ingebouwd. Klik boven in het menu van Google Analytics op beheerder (admin) en vervolgens in het menu onder dataweergave op Kanaalinstellingen / kanaalgroeperingen.
In het scherm dat nu verschijnt vind je alle kanalen terug die Google Analytics standaard herkent. Je hebt de mogelijkheid om hier kanalen aan toe te voegen of te verwijderen. Voor nu volstaat het om met deze standaardkanalen aan de slag te gaan.
Zoals je kunt zien heeft Google Analytics de verschillende kanalen gedefinieerd als standaard kanaalgroepering of default channel grouping, dit is afhankelijk van je taalinstellingen. Om deze dimensie straks gemakkelijk terug te vinden raad ik je aan om de titel te hernoemen. Ik heb gekozen voor Kanalen.
Het dashboard Reach (bereik)
Het dashboard Bereik draait dus om je bereik. Hoeveel bezoekers bekijken je website? Hierbij is het vooral interessant om na te gaan of dit bereik ook toeneemt. Oftewel, neemt het aantal bezoekers toe? Google Analytics laat standaard de gegevens zien van de afgelopen maand, wat een prima uitgangspunt is.
Klik links in het menu van Google Analytics voor Nieuw dashboard, waarna de pop up verschijnt. Kies vervolgens voor leeg canvas en geef het dashboard de naam Bereik.
Aantal bezoekers per maand
Eén van de basisstatistieken om te meten is het totaal aantal bezoekers per maand. Dit zijn de bezoeken van zowel nieuwe als terugkerende bezoekers. Hiermee krijg je direct een algemeen beeld van hoe je website over tijd presteert. Neemt het aantal bezoekers bijvoorbeeld toe of juist af? Waarom heb je in de maand januari veel meer bezoekers dan in de maand maart én wat is de reden hiervoor?
We gaan dus de eerste widget toevoegen die deze informatie voor ons gaat verzamelen. Als je in het dashboard Bereik bent, klik je linksboven op Widget toevoegen. Vervolgens stellen we deze als volgt in:
- Widgettitel: totaal aantal bezoekers per maand.
- Standaard: cirkeldiagram.
- Statistiek: als statistiek selecteer ik gebruikers. Hiermee worden alle bezoekers van de afgelopen maand geregistreerd.
- Dimensie: in dit geval kies ik voor de dimensie Kanalen, omdat ik per kanaal wil meten hoeveel bezoekers mijn website heeft.
- Een donutgrafiek gebruiken: deze optie vink ik aan, omdat het naar mijn mening een prettige weergave is van de data. Uiteraard is dit subjectief!
- Link naar rapport of URL: doelgroep / overzicht geeft een gedetailleerder beeld van mijn bezoekers, zoals nieuwe en terugkerende bezoekers. Door in het veld te gaan staan en de letter ‘d’ in te typen op je toetsenbord, verschijnt direct het menu-item doelgroep.
Het cirkeldiagram (als donutgrafiek) wordt weergegeven in percentages. Door met je muis over de gekleurde vlakken te schuiven worden tevens de absolute aantallen getoond.
Aantal bezoekers per apparaatcategorie
Mobiel verkeer neemt toe en wordt steeds belangrijker. In mijn voorgaande artikel “Wat zijn de voordelen van een responsive website” komt dit ook terug. Daarom doe je er verstandig aan om bij te houden hoe dit zich tot jouw website verhoudt. Merk je bijvoorbeeld dat het bezoekersaantal via mobiele apparaten (smartphones) toeneemt, dan wordt het wellicht eens tijd om je website ook te optimaliseren voor mobiel.
- Widgettitel: totaal aantal bezoekers per apparaatcategorie
- Standaard: tabel. Vind je het prettig om de aantallen in percentages te meten, dan kun je kiezen voor de optie cirkeldiagram. Overigens geeft de optie Staafop een visuele manier ook de absolute aantallen weer.
- Dimensie: aangezien ik de bezoekers wil uitsplitsen naar apparaatcategorie selecteer ik deze dimensie.
- Statistiek: gebruikers. Hiermee worden alle bezoekers van de afgelopen maand gemeten.
- Link naar rapport of URL: doelgroep / mobiel / apparaten geeft een specificatie van de apparaten. Het geeft weer hoeveel mensen je website bezoeken met bijvoorbeeld een Iphone, Ipad, Nokia Lumia of Samsung Galaxy. Tevens worden hier gegevens als het bouncepercentage (het percentage bezoekers dat één pagina bezoekt en de website weer verlaat), pagina’s per bezoeker, en gemiddelde sessieduur weergegeven. Stel je nu voor dat een specifiek apparaat, ten opzichte van andere apparaten, een significant hoog bouncepercentage heeft. Dan kan het zijn dat de website op dit apparaat niet goed functioneert en geoptimaliseerd moet worden.
Aantal bezoekers per verwijzing
Een verwijzing is een adres van een andere webpagina die naar jouw website verwijst. Bijvoorbeeld omdat er op die website een linkje staat vermeld die bezoekers naar jouw site stuurt. Deze widget toont de top tien hiervan. Handig om bij te houden wanneer je content plaatst op andere websites of adverteert op bepaalde sites. Zo zie je bijvoorbeeld in één oogopslag of je gastblog of die specifieke banner veel bezoekers trekt. Daarnaast verschaft het je inzicht in overige domeinnamen die naar jouw website verwijzen. Wat is de link hiermee? En, zijn er mogelijkheden om de relatie met deze websites aan te halen om zo meer linkjes en meer bezoekers te genereren?
- Widgettitel: totaal aantal bezoekers per verwijzing.
- Standaard: tabel.
- Dimensie: volledig verwijzende URL.
- Statistiek: gebruikers.
- Deze gegevens filteren: een aantal kanalen wil ik uitsluiten, zoals bijvoorbeeld Google en Facebook, omdat deze nogal voor de hand liggen. Ik ben meer geïnteresseerd in websites en blogs die naar onze website verwijzen om te kijken of we daar een bepaalde relatie mee aan kunnen gaan. Aan de hand van de volgende instellingen sluit ik verschillende kanalen uit:
- Niet weergeven | volledig verwijzende URL | begint met | google
- Niet weergeven | volledig verwijzende URL | begint met | facebook
- Niet weergeven | volledig verwijzende URL | begint met | m.facebook
- Niet weergeven | volledig verwijzende URL | begint met | linkedin
- Niet weergeven | volledig verwijzende URL | komt precies overeen | t.co (twitter)
- Niet weergeven | volledig verwijzende URL | komt precies overeen | (direct)
- Link naar rapport of URL: acquisitie/alle verwijzingen geeft een overzicht van alle webpagina’s waar jij bezoekers van ontvangt.
Aantal gebruikers per sociaal netwerk
Wanneer je als organisatie sociale media inzet om te communiceren, in welke vorm dan ook, is het goed om inzichtelijk te hebben of dit ook effect resulteert. Hoeveel bezoekers levert dit per maand op? En, hoe presteren de sociale mediakanalen ten opzichte van elkaar? Heb je bijvoorbeeld een contentstrategie die inzet op Facebook, maar levert dit relatief weinig bezoeken op aan de website. Dan is het belangrijk om te onderzoeken hoe dit komt.
- Widgettitel: gebruikers per sociaal netwerk
- Standaard: cirkeldiagram.
- Statistiek: gebruikers.
- Dimensie: bron.
- Een donutgrafiek gebruiken: deze optie vink ik aan.
- Deze gegevens filteren: alleen weergeven | verwijzingen via sociale bron | bevat | yes. Deze instelling geeft aan dat alleen de bezoekers die via een sociaal platform binnenkomen gemeten moeten worden.
- Link naar rapport of URL: acquisitie / sociaal / overzicht.
Aantal gebruikers per specifieke pagina
Bepaalde pagina’s op je website hebben een duidelijke meerwaarde. Dat zijn bijvoorbeeld pagina’s waar je jouw dienstverlening toelicht. In ons geval zijn de portfolio– en casespagina belangrijk, omdat dit in essentie het verhaal vertelt van Go2People. Het laat zien voor wie we werken, hoe we werken, wat we maken en wat onze klanten daar van vinden. Meer gebruikers van deze pagina’s, betekenen meer mensen die geïnteresseerd zijn in ons werk, wat leidt tot nieuwe contactmomenten met nieuwe klanten. In onderstaande afbeelding wordt onze Portfoliopagina als voorbeeld gebruikt.
- Widgettitel: gebruikers | Portfolio.
- Standaard: tabel.
- Statistiek: gebruikers.
- Dimensie: kanalen.
- Deze gegevens filteren: alleen weergeven | pagina | komt precies overeen | /portfolio/. Wanneer je in Google Analytics filtert op een specifieke URL van je website, vul je altijd het gedeelte na de domeinnaam in. Dat betekent dus /portfolio/ en niet https://go2people-websites.nl/ portfolio/!
- Link naar rapport of URL: gedrag/site-inhoud/alle pagina’s.
Wat zijn de belangrijkste pagina’s op je website?
Nu heb je voor jezelf wellicht al een duidelijk beeld van de belangrijkste pagina’s op je website. Of, misschien ook wel niet. In beide gevallen doe je er goed aan om Google Analytics hiervoor te raadplegen. Kies links in het menu voor gedrag/site-inhoud/alle pagina’s. Dit geeft je een top 10 van de pagina’s met de meeste paginaweergaven.
Vergelijk jouw eigen ideeën met de resultaten uit Google Analytics. Dit laatste is belangrijk, omdat je hiermee ook letterlijk gehoor geeft aan je bezoekers. Wat vinden zij interessant? Maak vervolgens een goede afweging van de belangrijkste pagina’s op je website en neem deze als verschillende widgets op in je dashboard.
Hé! Wat is mijn bereik?
Bereik gaat over de mate waarin je gevonden wordt en de mate waarin je bezoekers aantrekt. Wanneer je actief content verspreid, een campagne voert of adverteert, wil je onder andere een toename zien van gebruikers op je website.
De verschillende widgets in het dashboard Bereik geven een globaal overzicht van dit bereik van je website. Ik benadruk globaal, omdat het opmerkelijke veranderingen zichtbaar maakt, bijvoorbeeld een piek of daling in het aantal bezoekers. Signalen om eventueel in te grijpen. Echter, om de oorzaak van dergelijke veranderingen te achterhalen, zal je geregeld dieper moeten graven in Google Analytics. Daarom is het ook handig om vanuit iedere widget direct door te kunnen klikken naar het relevante detailrapport via Link naar rapport of URL:
Prik een vast moment waarop je de statistieken evalueert
Aan de hand van widgets bepaal je welke gegevens je uit Google Analytics wilt halen. Het is dan ook handig om eerst op een rij te hebben, wat je belangrijk vindt om te meten. Start met de meest essentiële informatie en breidt daarna eventueel uit. Het dashboard met widgets houdt de betreffende statistieken automatisch voor je bij. Bepaal voor jezelf een vast moment, bijvoorbeeld tweewekelijks of één keer per maand, waarop jij de betreffende periode evalueert. Wat valt je op? Wat valt je tegen? Zijn er verrassingen?
Een dashboard is nooit af
Het dashboard dat ik in dit artikel uiteen heb gezet kun je downloaden en uiteraard aanvullen met andere widgets. Tevens kun je bepaalde widgets weglaten, wanneer je deze niet interessant vindt voor jouw website.
Een dashboard is wat mij betreft nooit af. Je website verandert, je strategie verandert, je krijgt nieuwe invalshoeken én laten we niet vergeten dat ook Google Analytics geregeld updates doorvoert. Aanpassingen die effect kunnen hebben op wat je wilt meten óf wat je misschien wel niet meer wilt meten.
Suggesties, opmerkingen of eigen dashboards? Deel ze in de comments!
Dit is een eerste artikel uit een serie van 4, waarin ik een stappenplan uiteen zet voor het bijhouden van je website statistieken. In het tweede artikel behandel ik het dashboard betrokkenheid, waarmee je de betrokkenheid van je bezoekers inzichtelijk maakt. Het derde artikel betreft het dashboard actie.Dit dashboard meet de acties die bezoekers op je website ondernemen. Het laatste artikel gaat in op de rol van mobiele bezoekers aan de hand van het dashboard mobiel.
Geen reacties