Stel, je hebt besloten om je website door een professional te laten bouwen. Immers, je vindt het belangrijk om je bedrijf goed te presenteren en daar hoort een fatsoenlijke website bij. Je webbouwer heeft goed naar je wensen geluisterd en zelfs je huisstijlkleuren in de layout verwerkt. Kortom, je hebt het goed voor elkaar, denk je. Alleen nog hier en daar een leuk stukje tekst invoegen en je website is all set. Maar dan realiseer je je dat het schrijven van die teksten toch lastiger is dan dat je had gedacht. Deze praktische schrijftips kunnen je verder helpen.
1. Bezint eer ge begint
Tekst is de olie van je verhaal. Tenzij je beeldend kunstenaar of fotograaf bent, is tekst nodig om je product of dienst toe te lichten. Zomaar wat stukjes tekst op je website plaatsen, is zonde van je tijd en energie. Om verbinding met je lezer (lees: je doelgroep) te maken, zal je eerst moeten weten wie deze lezer is, en welke behoeftes en vragen bij hem of haar opborrelen wanneer hij of zij over je product of dienst leest. Formuleer de antwoorden en stel jezelf de vraag wat je wilt dat de lezer gaat doen met jouw boodschap. Vragen die hierbij helpen zijn: Wat zoekt de lezer? Wat wil de lezer veranderen? Welk probleem wil de lezer oplossen?
Tip: Ga op de denkbeeldige stoel van jouw lezer zitten en verplaats je in zijn of haar wereld. Stel jezelf vragen die deze lezer, jouw doelgroep, aan je zou stellen. De antwoorden hierop zijn het vertrekpunt voor je teksten.
In je tekst wil je dus inspelen op prangende vragen en het voornaamste probleem van jouw doelgroep. Door jouw kennis en expertise te delen, geef je hen de antwoorden en oplossingen. Jouw dienst of product zet je in als tools om het probleem op te lossen.
2. Geen borstklopperij, jargon of wollige taal
Voortdurend vertellen hoe goed jouw product of dienst is, heeft weinig impact op de lezers en wordt ook niet serieus genomen. Dat kun je beter overlaten aan anderen, bijvoorbeeld via een review. Door je lezer te informeren over de voordelen en herkenbare situaties te schetsen, kun je vertrouwen opbouwen. Dit zie je in het volgende voorbeeld:
Na afloop van de cursus:
- Weet je dat je nooit meer in de stress hoeft te raken als je vrienden komen eten.
- Zet je voortaan steeds wat nieuws op tafel.
- Ken je meerdere goede recepten van makkelijk te maken en lekkere gerechten.
- Verras je jezelf en anderen met je eigen kookkunsten. Je had nooit gedacht dat dat nog eens zou gebeuren.
Bovenstaande tekst is opgenomen bij een kookcursus voor beginners. Wat hier werkt is dat de lezer weet wat hij kan verwachten en dat mogelijke bezwaren zijn weggenomen door herkenbare situaties te schetsen. Hierdoor voelt hij of zij zich aangesproken en daardoor bouw je vertrouwen op. Wees dus behulpzaam, gebruik (soms) humor en benoem de voordelen door voorbeelden te geven.
Wat vaak ook niet goed werkt zijn het gebruik van lange zinnen en jargon. Mensen moeten een tekst vlot kunnen scannen, anders haken ze af. Lange zinnen en jargon verhinderen dit. Houd daarnaast rekening met het niveau van je doelgroep. Schrijf je een tekst voor leken, leg dan bepaalde vaktermen uit om de tekst begrijpelijk te maken. Schrijf je daarentegen voor professionals, dan kun je die uitleg overslaan.
Voorkom ook wollig taalgebruik. Ter illustratie een stukje tekst uit een brief van Waternet:
“In het kader van onderhoud moet Waternet de hoofdkraan en veiligheidsklep, de veiligheidsklep voorkomt dat verontreinigd water terugspoelt in het drinkwaterleidingnet, die uw woning van water voorziet vernieuwen. Er zal in plaats van de hoofdkraan en veiligheidsklep een watermeter met veiligheidsklep worden geïnstalleerd.”
De eerste regel zorgt waarschijnlijk voor totale verwarring bij de lezer. Als gevolg van het wollige taalgebruik heb je namelijk niet direct een idee van wat Waternet van je wil. Een betere tekst zou in dit geval zijn:
“Vanwege onderhoud vervangen we binnenkort de hoofdkraan en veiligheidsklep voor een watermeter met veiligheidsklep. De veiligheidsklep is van belang, deze voorkomt dat verontreinigd water terugspoelt in het drinkwaterleidingnet.”
3. De juiste stijl en vorm
Als je schrijft praat je als het ware tegen iemand. Schrijf daarom vanuit een persoonlijk perspectief en richt je tot de denkbeeldige persoon tegenover jou. Door deze techniek toe te passen, zorg je automatisch voor een consistente aanspreekvorm. Het wordt verwarrend wanneer de lezer zich de eerste twee alinea’s persoonlijk aangesproken voelt door jouw verhaal, waarna de tekst plotseling overgaat op een meervoudsvorm. Dit voelt gek aan voor de lezer en komt slordig over.
Zie je dat de tussentitels in dit artikel al een beetje verklappen waar de tekst eronder over gaat? Aansprekende titels en tussenkopjes creëren rust in en dagen de lezer uit om te lezen. Denk ook na over een consistente opbouw van je tekst. Begin de paragraaf bijvoorbeeld met een kort statement omtrent je onderwerp, waarna een verdere uitleg van dat onderwerp volgt. Of benoem eerst de voordelen en som vervolgens een aantal nadelen op.
4. En dan ben je klaar, denk je…
Je hebt alles gedaan zoals in dit blog staat en ook heb je je doelgroep te allen tijde voor ogen gehouden. Toch heb je het idee dat de tekst nog vlotter zou kunnen, waardoor deze lekkerder leest. De oplossing: Kill your darlings, oftewel; verwijder alle overbodige woorden of zinnen, al zijn deze nog zo mooi geschreven. Werkwoorden als zullen, mogen, willen en kunnen, zijn in bijna alle gevallen te vermijden. Deze hulpwoorden kun je nagenoeg altijd achterwege laten. Ze maken zinnen vaak erg wollig. Voorkom daarnaast passief taalgebruik. Actief taalgebruik zorgt voor een vlotte en lekker leesbare tekst, vooral doordat de zinnen hierdoor korter zijn.
Dus niet:
De werking van dit product wordt kritisch aanschouwd. Er zijn veel klachten ingediend bij de Consumentenbond.
Wel:
De meeste gebruikers zijn negatief over dit product en dienen aan de lopende band klachten in bij de Consumentenbond.
De onverdeelde aandacht van de lezer
Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat je zorgt voor een heldere en aansprekende boodschap die is afgestemd op de interesses van je lezer. Nadat de lezer je tekst heeft gescand, bepaalt hij of zij meteen of hij of zij de moeite wil nemen voor jouw verhaal. Vermoei de lezer dus niet met onnodige details. Je wilt niet dat hij of zij tijdens het lezen in de war raakt vanwege een overload aan informatie en daardoor afhaakt. Wat je wel wilt is dat je de lezer weet te raken en boeien. Door antwoorden te geven op mogelijke vragen creëer je als het ware een gesprek met je lezer en etaleer je je kennis van zaken.
Succes met schrijven!
Wil je meer tips over hoe je goede teksten schrijft? Neem dan contact met me op.
Modita zegt:
Dankjewel Petra, helder duidelijk stuk!
Elly Peijs zegt:
En de belangrijkste ‘WebWet’: Houd het kort!
Zijn de woorden en zinnen kort? Géén uitgebreide verhalen, géén lange lappen tekst, maar: kort, korter, kortst!
Houd je doel voor ogen: interesse wekken dus: korte zinnen, interessante kopjes boven korte alinea’s, puntsgewijze opsommingen met simpele taal en veel witregels. Anders is de bezoeker binnen tien seconden weg. Maak hem nieuwsgierig, zodat hij contact met je opneemt.