Verandering naar duurzame voedselproductie | Een website op maat

Fairfood

Wat wij hebben gedaan voor Fairfood:

Duurzame voedselproductie voor iedereen

Fairfood is een organisatie die streeft naar een wereld waarin iedereen kan genieten van goed eten. Een wereld waarin de mensen die ons eten produceren een waardig leven leiden en waarin eten wordt geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu. Zij willen dat iedereen de vruchten plukt van duurzame voedselproductie, ook de mensen aan het begin van de productieketens. Door verschillende tools en platformen (TraceALIGN en Living Wage Lab) aan bedrijven aan te bieden draagt Fairfood bij aan een eerlijke voedselproductie. Hier hebben wij hen bij mogen helpen.

Fairfood case kokosnoot foto

Een nieuwe strategie

Fairfood is als organisatie van strategie veranderd. Daar waar Fairfood eerst een activistische stichting was met een focus op de consument (B2C) door het opzetten van campagnes, focussen ze zich nu op het aanbieden van tools voor organisaties (B2B). Een strakkere meer zakelijke website was dan ook wat Fairfood voor ogen had. We zijn dus verder gaan bouwen op de website die we in 2018 samen hebben gemaakt. Hoe mooi is dat?

Fairfood.nl is de nieuwe corporate website waarop de verschillende tools worden aangeboden. Ze richten zich nu op organisaties in de food business, CSR managers van niet-gouvernementele organisaties, en overheden (bijvoorbeeld: het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de United States Agency for International Development).

Bij een nieuwe strategie hoort ook een website die deze strategie optimaal belichaamt.

Flexibiliteit, micro-interacties en helder beeldgebruik

Op de gehele website is er gebruik gemaakt van grote afbeeldingen, illustraties en duidelijke typografie. Door deze beeldtaal oogt de website overzichtelijk en goed leesbaar. Het menselijke aspect, benadrukt door de grote weergave van de foto’s van de boeren, staat hierbij centraal. Als je scrolt op de homepagina, zie je hoe verschillende elementen verschijnen. Samen met de beeldtaal maken deze micro-interacties de website aantrekkelijk en prettig in gebruik. 

De opzet van de pagina’s in het hoofdmenu en de bijbehorende drop-down menu’s zijn gecategoriseerd op een manier die intuïtief aanvoelt. Ook bij de kennisbank die op de website te vinden is, onder ‘Actueel’, bestaat de mogelijkheid om te filteren op categorieën en tags. 

Fairfood items foto
Fairfood wist je dat foto

Ook een duurzame website? Wij bouwen ‘m voor je.

Gutenberg

De website is daarnaast ook flexibel opgezet, doordat we gebruik hebben gemaakt van herbruikbare bouwblokken. Deze blokken maken het mogelijk voor de klant om de pagina’s volledig naar wens op te zetten en eventueel aan te passen. De blokken hebben we gemaakt met Gutenberg, een open source software plugin voor WordPress. Dit maakt het mogelijk om elk stuk content in de editor, van afbeeldingen tot alinea’s, om te zetten naar een apart blok. Dit heeft als voordeel dat er in de back-end media-rijke pagina’s aangemaakt kunnen worden op een visueel intuïtieve manier, zonder aangepaste HTML of shortcodes. Zo kan dus bijna íedereen content toevoegen en pagina’s naar eigen wens inrichten.

Fairfood Gutenberg foto

De aanpak: continu in ontwikkeling

We zijn begonnen met brainstormsessie waarin we met Fairfood, UX’ers, developers en een projectmanager hebben gespard over de doelen van de website en hoe we dit het best in de website konden verwerken. We hadden het geluk dat Fairfood al ontzettend veel voorwerk had gedaan, waaronder een doelgroeponderzoek en de uitwerking van persona’s (gedetailleerde omschrijving van de gebruiker van een dienst of product). Hierdoor konden wij snel aan de slag. Op basis van de gesprekken is er een functioneel ontwerp van de website opgesteld. Samenwerkingspartner Whello heeft dit omgezet naar een interactief ontwerp en dit hebben wij uitgewerkt tot een volledige website.

Momenteel kijken we met de klant naar verdere optimalisatie van de website, om de website nog meer door te ontwikkelen. Fairfood heeft namelijk nog meer wensen die we in de korte tijdspanne van de eerste fase nog niet konden realiseren. 

Fairfood eerlijk eten foto
Fairfood mockup foto

Benieuwd naar het eindresultaat?