Een website voor een groenere samenleving

Stichting Trees for All

We hebben een hele mooie nieuwe website erbij, namelijk voor de stichting Trees for All. Waar het streven naar een groenere, duurzame wereld vaak bij woorden blijft, zet deze stichting daadwerkelijk zoden aan de dijk, namelijk door het planten van bomen! Bezoekers kunnen op de website op vele manieren bomen kopen. Om alle opties en projecten overzichtelijk te houden, moest een heldere en mooie website gebouwd worden. Als fan van de stichting hielpen wij hier maar al te graag aan mee!

Over de stichting

Websitebezoekers die graag bij willen dragen aan een beter klimaat, meer biodiversiteit en gezonde leefomstandigheden kunnen met Trees for All hun steentje bijdragen door het kopen van bomen. De stichting plant deze bomen over de hele wereld, van Nederland tot Madagaskar en van Costa-Rica tot Vietnam. 

Als particulier of bedrijf kun je hieraan meehelpen door bijvoorbeeld te doneren, een boom cadeau te doen, je CO2 voetafdruk te compenseren voor vliegreizen en verre autoritten, of door je energieverbruik (gas en elektra) te compenseren. Dit kan zowel op particulier als zakelijk niveau. Voor bedrijven die zich graag inzetten voor een groenere wereld, is dit natuurlijk de perfecte oplossing.

De eerste uitdaging: de vele opties voor de bezoeker

Al deze doelen en acties moesten als verschillende flows (ook wel customer journeys genoemd) op de website komen te staan, waarbij een bezoeker snel vindt waar die wilt zijn. In de beginfase was het een uitdaging om dit uit te denken. We hebben hiervoor funnels (een abstracte weergave van hoe je een actie doorloopt als bezoeker) bedacht en uitgetekend in wireframes. Hierbij hebben we gekozen voor een onderscheid tussen een ‘doe mee’-knop en een ‘voor bedrijven’-knop in het hoofdmenu.

De eerste knop geldt voor alle soorten bezoekers: je komt uit op een pagina waar je een onderscheid kunt maken tussen particulier en bedrijf door middel van een toggle. Als ‘hoofd’ call-to-action is gekozen voor een donatiebutton rechtsboven. Ook dan kom je weer uit op de pagina met de keuze tussen particulier en bedrijven. De ‘voor bedrijven’-knop in het hoofdmenu is gericht op… bedrijven!

De technische uitdaging: funnels bouwen

De zojuist beschreven funnels, een weergave van hoe je als bezoeker een actie (bijvoorbeeld een boom cadeau doen) doorloopt, waren voor onze bouwers een echte uitdaging. Iedere optie vraagt om een nieuwe unieke pagina die daarna komt. Dit noemen onze bouwers hele mooi de ‘voorwaardelijke logica’. Bij het compenseren van een vliegreis kom je bijvoorbeeld bij heel andere opties uit dan bij het cadeau geven van bomen:

Als je vervolgens bij het cadeau geven van een boom het formulier invult kun je eveneens weer bij een hoop verschillende pagina’s uitkomen, afhankelijk van je gelegenheidskeuze.

Na veel gepuzzel zijn de juiste funnels gerealiseerd en komt na iedere klik de goede pagina tevoorschijn. 

Betrouwbaarheid uitstralen

Het besteden van je geld aan het planten van bossen in verre landen kan nog wel eens wat vragen oproepen. Gaat de betreffende organisatie dit ook daadwerkelijk doen? Worden de bomen daarna onderhouden? Wordt er rekening gehouden met biodiversiteit? Heeft de lokale bevolking ook zeggenschap hierin? 

Om dit soort twijfelpunten weg te nemen, zijn verschillende tools ingezet om betrouwbaarheid uit te stralen. Bijvoorbeeld door uitleg te geven:

Ook straalt het noemen van keurmerken betrouwbaarheid uit:

En als laatste helpt het natuurlijk om de daadwerkelijke impact van ieder bomenproject duidelijk weer te geven:

Annelotte Matser

"Go2People is een prettig webbureau om mee samen te werken, omdat ze onze wensen en uitdagingen goed weten te vertalen naar concrete oplossingen. Wij zijn heel blij met onze mooie, overzichtelijke nieuwe website en krijgen hier veel complimenten van donateurs over."

Enkele leuke details

  1. Bekijk de interactieve wereldkaart die we hebben gebouwd waarop alle huidige en afgeronde projecten te zien zijn inclusief de impact ervan! 
  2. Als je een vriend een boom cadeau wilt geven, kun je een datum in de toekomst kiezen waarop het certificaat wordt verstuurd, bijvoorbeeld precies op de verjaardag van die vriend. 
  3. Wij hebben als Go2People ons bedrijf al klimaatneutraal gemaakt door onze jaarlijkse CO2-uitstoot te berekenen en deze te compenseren met de aankoop van bomen. Ben jij de volgende?
Een voorbeeld van een certificaat voor Laura’s verjaardag

Het resultaat!

Treesforall.nl is een gestructureerde website geworden waarin alle mooie mogelijkheden voor bezoekers duidelijk zijn weergegeven. We zijn erg trots op deze website én op de mooie impact die deze stichting maakt. 

Ook behoefte aan een heldere en betrouwbare website voor je stichting? Laat het ons weten!

Wij ontwikkelen ook graag een digitale oplossing voor jouw organisatie.

Keertje koffie doen?