Het belang van gebruiksvriendelijk webdesign voor complexe onderwerpen
Visualfabriq
In de fintech wereld, gedomineerd door grote bedrijven, was in 2013 daar ineens Visualfabriq. Jong, rebels, maar vooral heel goed in wat ze doen: het radicaal optimaliseren van omzetbeheer voor CPG-bedrijven. Acht jaar later hebben ze locaties over de hele wereld en een website die belichaamt waar ze voor staan.
Denken aan morgen
“Wat moet je vandaag doen, om morgen relevant te blijven?” is de vraag die Visualfabriq stelt aan haar (potentiële) klanten. Vanuit dat oogpunt hebben wij dan ook de website ontwikkeld.
Het was de wens van Visualfabriq om de online omgeving beter aan te laten sluiten op de merkidentiteit en tone of voice, alsmede op de communicatie waar ze B2B uitstralen. Soms gewaagd, soms uitdagend, disruptive in de markt en altijd informatief.
Concreet was het voor Visualfabriq belangrijk dat de Google Page Speed resultaten zo hoog mogelijk zouden zijn, belangrijk voor het algoritme van Google om pagina’s te ranken. Ook moest de huidige recruitment API in stand blijven en de volledige bloghistorie worden overgezet. Op designgebied bestond er de behoefte voor een ontwerp wat het karakter van het bedrijf kon representeren: werelds, inmiddels volwassen, maar ook nog een beetje speels.
Promotievideo gemaakt door Pröpper&Garnaat voor Visualfabriq.
De Culture-pagina op desktopformaat met een drag and drop slider.
Speels karakter, speels design
Voor het design hebben we samengewerkt met de ontwerpers van Pröpper&Garnaat. In plaats van kiezen voor een strak corporate design zoals velen in de fintech industrie, zijn we een weg ingeslagen die nauw aansluit op de identiteit van Visualfabriq. Innovatief, flexibel en speels. Animaties, floating images en bewegelijke elementen zijn daarom in het ontwerp opgenomen om dit karakter te vatten. De primaire diensten van Visualfabriq (AI, machine learning en SaaS) zijn op een luchtige en gewaagde manier gepresenteerd, rekening gehouden met de optimale usability van de website. Deze manier van communiceren is dan ook een USP ten opzichte van de concurrentie. Een bedrijf wat nadenkt over morgen, moet immers ook een morgen-proof website hebben.
De Doing Good (links) en Home-pagina (rechts) op mobile.
Hier zijn de klantreviews en waarden van Visualfabriq te lezen.
Bredere strategie
De website past goed in de bredere strategie van Visualfabriq en hun focus op CPG (Consumer Packaged Goods)-bedrijven, die ze nu nog beter kunnen aanspreken. Omdat de website pas net live staat (29 januari 2021), kan de precieze ROI kan op dit moment nog niet adequaat berekend worden. Wel zijn de investeringskosten terugverdiend na slechts één lead. Het gehele project is on budget on time verlopen, met nog een additionele budgetverhoging voor een extra responsive feature op mobiel. De Google Page Speed resultaten zijn goed en bedragen 96/100.
De samenwerking had niet beter kunnen lopen. De contactpersoon bij Visualfabriq was technisch onderlegd, wat soms leidde tot een een-tweetje tussen hem en onze developers. De verwachtingen waren helder en het ontwerp was tot in de puntjes verzorgd. Hierdoor hebben we een goede een-op-een vertaling kunnen maken van het ontwerp naar de website. Overall zijn wij, maar vooral Visualfabriq, meer dan blij met het eindresultaat.
De Doing Good pagina tabletformaat. Op deze pagina staat de menselijkheid centraal:
corporate social responsibility en het leren van de Zuid-Afrikaanse jeugd.
Middels de tekstboxen wordt deze menselijkheid extra benadrukt.
De homepagina op desktopformaat. De pagina opent met een vloeiende
animatie (rechts) en illustreert de core business van Visualfabriq.