1. Reserveer een domeinnaam of laat dit voor je doen.
Een domeinnaam is je internetadres, bijv. www.ing.nl of www.bertbakker.nl . Hier ben je bereikbaar en vindbaar. Kies daarom een logische naam die je bedrijf en/of je bedrijfsactiviteiten goed omschrijft. Google kijkt naar de domeinnaam voor de zoekresultaten. muzieklesamsterdam.nl is een hele goede naam, omdat mensen die op “muziekles Amsterdam” zoeken hier snel op uitkomen. zandvoortapartments.nl is een betere naam dan brederoapartments.nl . Kijk op www.transip.nl of je gewenste domeinnaam nog beschikbaar is: als je hem niet kunt kopen, is ie bezet. Als je wilt kun je hem meteen kopen. .nl of .com? Maak je een website in het Nederlands voor Nederlandse bezoekers, kies dan voor de .nl domeinnaam. Een internationaal publiek verwacht juist dat je domeinnaam eindigt op .com . .tv, .nu, .org etc. hoeven niet: mensen typen dit niet zomaar in. Als je in Europa zaken doet, kies dan voor .eu
2. Schrijf je inhoud uit.
Wie is je doelgroep en wat wil je op je website vertellen? Schrijf dit alvast uit. Zet op de homepage een pakkende introductie met weinig tekst en een interessante afbeelding. Neem in ieder geval een pagina Contact op, met e-mailadres, bezoekadres en telefoonnummer. Maak van je bezoekadres een link naar Google Maps. Passen de pagina’s die je wilt schrijven in één menu? Hoe meer to-the-point jij bent, hoe meer bezoekers je website zullen lezen. Als je aan vijf pagina’s genoeg hebt, houd het dan bij vijf pagina’s. Probeer niet meer dan zeven items in je menu op te nemen (en liever minder). Als je meer pagina’s hebt, gebruik dan submenu’s. Maar geen subsubmenu’s, dat is voor bezoekers een verschrikking!
3. Verzamel websites die je mooi vindt.
Onthoud het adres van websites die je mooi vindt, en laat deze aan je website-bouwer zien, zodat hij voorbeelden heeft. Houd hierbij je doelgroep in het oog: wat spreekt hen aan en hoe wil je hen benaderen?
4. Wil je extra opties?
Wil je een contactformulier, een blog of een nieuwsbrief? Een contactformulier is makkelijk voor een bezoeker om contact met je op te nemen. Hoe minder gegevens hij hoeft in te vullen, hoe groter de kans dat hij dit doet. Een blog waarop je regelmatig informatie geeft, trekt bezoekers, en met een nieuwsbrief houd je je doelgroep betrokken. Waarom het goed is om een blog te hebben, lees je in een volgende post.
5. Wie kies je?
Kies een website-bouwer die je vertrouwt.
- Spreek met meerdere bedrijven af en vraag offertes aan. Let op: een duurdere prijs levert zeker niet altijd een beter product!
- Bekijk het portfolio van de bouwer of dit je aanspreekt.
- Vraag of hun websites worden getest in verschillende browsers.
- Zorg ervoor dat je je website zelf kan bijhouden en vraag direct al om een demonstratie van hoe dat dan gaat.
- Vraag of je website-bouwer Flash gebruikt: dit werkt namelijk niet op de iphone en ipad.
Geen reacties