Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Staat je website in de top 10 van de zoekresultaten van Google? Door op een aantal punten te letten kun je hoger komen in de zoekresultaten.

1. Ten eerste, denk na over hoe mensen je zoeken.

Wat typen zij in in de zoekbalk? Gebruik een domeinnaam (internetadres) dat deze zoekwoorden bevat, want Google kijkt hier sterk naar. Bijvoorbeeld muziekschoolamsterdam.nl is een ideale domeinnaam omdat mensen die een muziekschool in Amsterdam zoeken nu eenmaal zoeken op deze termen: “muziekschool amsterdam”.

Zoekwoorden kun je achterhalen via de keyword tool https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal of via Google Trends:
http://www.google.com/trends

2. Zorg ervoor dat je webpagina’s in hun internetadres hun titel bevatten.

Pagina’s met de naam muziekschoolamsterdam.nl/viool worden beter gevonden dan muziekschoolamsterdam.nl/page.php?id=3. Dat laatste zegt immer niks over de inhoud.

Als je niet een domeinnaam hebt met de woorden waarop mensen zoeken, zorg er dan in ieder geval voor dat het adres van je pagina wel die woorden bevat.

3. Gebruik de relevante zoekwoorden ook in kopteksten (Eng.: headers).

Deze wegen zwaarder als Google de pagina-inhoud analyseert.

4. Houd je pagina’s up-to-date.

Pagina’s die worden gewijzigd worden beter gewaardeerd door Google dan pagina’s die niet veranderen. Logisch ook misschien, want oude pagina’s zijn vaak minder relevant.

Hoe Google overigens werkt is dat een robot-programma (een bot) iedere dag je pagina’s leest. (En als je website vaker dan dat wordt geupdate, dan nog wel vaker.)

5. Schrijf je pagina’s met voldoende inhoud.

Hele korte tekstpagina’s hebben minder tekst waarop ze gevonden kunnen worden. Maar ook komen de zoekwoorden er minder in voor.

Google is trouwens slim genoeg om een pagina te herkennen waarop alleen maar zoekwoorden staan en verder geen relevante inhoud.

6. Zoek relevante websites op die naar je website willen verwijzen en plaats je website hier als linkje!

Doe dit alleen bij websites die echt over je onderwerp gaan en niet bij louche sites. Het laatste  zou je zoekresultaten wel eens negatief kunnen beinvloeden!

Behalve dat dit je ranking in Google verhoogt, is het natuurlijk ook handig voor de doorverwijzingen naar je website toe. Want hoe meer mensen je website weten te vinden, hoe beter, en een link vanaf een pagina die over je content gaat is natuurlijk ideaal daarbij.

7. Als laatste, mocht iemand je hebben wijsgemaakt dat keywords belangrijk zijn, vergeet dit dan.

Keywords zijn onzichtbare woorden die je opneemt in je pagina-omschrijving om aan te geven waar je pagina over gaat.

Google negeert deze. Andere zoekmachines doen er misschien wel iets mee, maar in Nederland gebruikt 99% van de mensen Google bij zijn zoekopdrachten dus alleen als je een internationale website hebt, is het wellicht de moeite om hiernaar te kijken.

Succes met het verbeteren van je vindbaarheid van je website!

Heb je hier iets aan gehad? Laat hier dan een reactie achter als je wilt, want dat is ook leuk voor andere mensen om te weten!

Geen reacties

Laat een reactie achter