Hoe kan je webpagina’s meer SEO kracht geven?

Vaak krijg ik vragen van klanten hoe hun webpagina’s het beste geoptimaliseerd kunnen worden voor SEO. In dit artikel behandel ik een aantal pagina (on page) elementen die ik belangrijk vind voor SEO. Als je deze lijst volgt dan zul jij meer SEO kracht uit je webpagina’s halen.

Title tag

De title tag is de titel die bovenin je browser staat. De meeste SEO kracht van een webpagina zit in de title tag.

  • De “title tag” of pagina titel is 1 van de belangrijkste zaken voor on page SEO.
  • Als je weinig tijd hebt voor SEO, neem dan in elk geval de tijd om goede pagina titels te schrijven.
  • Een title tag mag voor Google maximaal 66 karakters hebben en dient de belangrijkste zoekwoorden te bevatten waarop jij gevonden wilt worden.

Aantal zoekwoorden in de tekst

Je kunt je belangrijkste zoekwoorden gerust opnemen in de tekst. Let echter op het volgende:

  • Zorg ervoor dat je je zoekwoorden slechts een paar keer herhaald in de tekst en spam niet. Meer zoekwoorden in de tekst betekent niet dat je hoger scoort in Google.
  • Zorg ervoor dat je schrijft voor gebruikers en niet voor Google. Als gebruikers afhaken omdat ze jouw webpagina een spampagina vinden dan heb je niks aan je bezoekers en dus ook niks aan SEO.
  • Google is op dit moment slim genoeg om te weten waarover jouw webpagina gaat.

Meta description

  • Google kijkt niet meer naar de meta description in het ranken van pagina’s.
  • De meta description dient maximaal 120 karakters te bevatten.
  • Als je belangrijkste zoekwoord in de meta description staat dan zal Google de meta description tonen in haar zoekresultaten. Anders zal Google zelf een snippet uit de tekst pakken.

URL

  • Het plaatsen van je belangrijkste zoekwoorden in de URL heeft een middelmatig effect op hoge rankings in Google. Mijn advies: schenk meer aandacht aan de title tag.
  • Slordige URLs zijn lelijk maar pagina’s met lelijke URLs kunnen nog steeds hoog scoren in Google.

Titels en tussenkopjes

De titels en tussenkopjes die op een webpagina staan worden in HTML als H1, H2, H3 en Hx aangeduid. De titel van deze pagina: “Hoe kun je jouw webpagina’s nog meer SEO kracht geven” is een H1 tag. Enkele tips over de HTML head tags in relatie tot SEO:

  • Zorg ervoor dat de (hoofd) titel van een webpagina een H1 tag heeft en dat er maar 1 H1 op een webpagina staat. Tussenkopjes kunnen H2 of kleiner worden.
  • Vraag je webbouwer of hij gebruik maakt van Hx tags in plaats van het vet drukken van titels.
  • Schrijf je titels op een webpagina altijd voor gebruikers en niet voor zoekmachines.

Alt tags bij plaatjes

De alt tag is een HTML tag die je aan een foto of plaatje toe kunt voegen. Google is op dit moment nog niet in staat om de inhoud van plaatjes en foto’s goed te lezen. Vandaar dat Google alt tags gebruikt om de inhoud van een plaatje te bepalen.

  • Het plaatsen van je belangrijkste zoekwoorden in je alt tag zou eventueel een hogere ranking in Google kunnen geven.
  • Zorg ervoor dat de alt tags duidelijk beschrijven waar een foto of plaatje over gaat. Probeer dit te doen in overeenstemming met je belangrijkste zoekwoorden.

Interne links

Met interne links wordt bedoeld het linken van 1 webpagina naar een andere webpagina binnen dezelfde site.

  • Door interne links te plaatsen van 1 pagina naar een andere pagina kunnen zoekmachines makkelijker door je site navigeren.
  • Probeer er voor te zorgen dat alle pagina’s binnen je website maximaal 3 clicks van de homepage zijn verwijderd.
  • Als duidelijk voorbeeld hoe intern linken werkt adviseer ik om op Wikipedia te kijken. Wikipedia zorgt ervoor dat door intern linken alle webpagina’s worden bereikt.
  • Plaats je webpagina’s niet vol met interne links zodat het te spammerig overkomt. Zorg dat je links plaatst als toegevoegde waarde voor je gebruikers.

Bovenstaande on page SEO elementen zijn de belangrijkste die er zijn voor zoekmachine optimalisatie. Als je deze zaken goed aanpakt dan zullen je pagina’s meer SEO kracht hebben.

Zoals al eerder gezegd: het optimaliseren van pagina’s voor SEO is belangrijk, maar schrijf altijd voor gebruikers.

Dit artikel is geschreven door SEO specialist Hans Keeren van Qonvert

Geen reacties

Laat een reactie achter