Een goede homepage

Hoe ziet een goede homepage eruit? Mijn favoriete homepage is die van Firefox (http://www.mozilla-europe.org/nl/firefox/) en ik zal uitleggen waarom.

  1. Middenin het scherm, in grote letters, staat een korte tekst. Gemiddeld besteden bezoekers minder dan 10 seconden aan het bekijken van de homepage. In no-time wil je hen de boodschap van je website overbrengen. Meer tijd is er niet. Door in een opvallende, korte en krachtige boodschap de kern van wat je doet samen te vatten, is de bezoeker meteen duidelijk of hij iets heeft aan je website of niet.
  2. De grote groene Gratis download button. Lijkt dit op een button? Ja, en daardoor is direct duidelijk dat je deze in kunt drukken. In de button staat omschreven wat hij doet: “Gratis download”. Het is helder waar je moet klikken hiervoor. Firefox 3.6 staat er groot in. Niet te missen.
  3. Een vrolijke uitstraling. Door de achtergrond en het kleurengebruik krijg ik een blij gevoel. En bovendien, door de letters en zakelijke inhoud heb ik ook het idee dat ik hier met een professionele zakelijke oplossing te maken heb. Firefox heeft dit goed gecombineerd.
  4. Een duidelijke menu-balk. Bovenaan de pagina, een duidelijke menubalk. Ook niet te missen en toch minder opvallend, op de plek waar ik deze verwacht. Rechts staat nog een menu.
  5. Extra informatie onderaan. Als ik verder naar beneden scroll, zie ik veel meer informatie. Het gaat hier om informatie die niet persé noodzakelijk is, dus daarom is het helemaal ok, en zelfs juist goed, dat deze half buiten beeld is. De focus blijft hiermee liggen op het centrum van het scherm; op de download-knop waar die hoort. Uit onderzoek blijkt dat de meeste gebruikers op de homepage helemaal niet naar beneden scrollen! Voor de mensen die het wel doen is het goed om hier extra informatie neer te zetten, die niet persé noodzakelijk is om te lezen. Voor de mensen die van details houden. 🙂
  6. Mozilla Europe. Linksboven in staat een link naar de website van Mozilla. Vaak linkt het logo van een bedrijf linksboven naar de homepage (maar lang niet altijd). Het is een goed gebruik om dit wel te doen, zodat mensen krijgen wat ze verwachten. Wat de makers van deze website hebben gedaan is slim: als mijn muis boven “mozilla europe” hangt, verschijnt er een blokje “Terug naar de hoofdpagina” om dit uit te leggen. Netjes. Ook voor de mensen die dit niet wisten is het nu duidelijk. Wat ik mis is een logo van Mozilla. Samenvattend, de homepage bevat lekker weinig informatie en is to-the-point; het heeft een vrolijke uitstraling; de menu-structuur is helder en de kern van de boodschap wordt goed gegeven en is niet te missen. Zo’n homepage kan ik iedereen aanraden.

Geen reacties

Laat een reactie achter