Een goede zoekfunctie op een website integreren is moeilijk want verwachtingen zijn hoog. Een goede zoekfunctie is van groot belang en kan veel voor je bedrijf en website doen.

In dit artikel zullen we een aantal aspecten van een goede zoekfunctie belichten. Eén zoekveld

Houd het simpel: iedereen begrijpt een zoekveld met de knop “Zoek” of een vergrootglas erachter. Meer opties hoef je iemand ook niet te geven.

Wil je dat een bezoeker in meerdere categorieën kan zoeken? Houd het dan toch bij één zoekveld. Zie bijvoorbeeld bol.com voor een goed voorbeeld. Als je wilt, kun je een categorie selecteren d.m.v. een pull-down. Maar je hoeft dat niet persé te doen, want standaard zoek je op alles. En meestal zit hier ook wel tussen wat je zoekt!

Auto-aanvullen

Een goede zoekmachine voorspelt wat je zoekt. Handig, want zo worden typefouten voorkomen, en je krijgt suggesties waarmee je je zoekactie nog specifieker (lees: succesvoller) kunt maken. Bijvoorbeeld Bol.com geeft allerlei opties, als je nog maar halverwege bent met het intikken van zoekwoord ‘Harry’ , waaronder ook “Harry Potter in Dvd”. Een goede suggestie als je een film wilde bestellen!

Onthoud de zoekactie

Als je op iens.nl zoekt, wordt het zoekveld gewist. Onhandig, want dan kun je niet meer zien waarop je hebt gezocht of dit aanvullen, door er bijvoorbeeld een plaatsnaam bij te typen. Bol.com doet ook dit beter.

Spelfouten

Als je een spelfout maakt, wat gebeurt er dan? Een slechte zoekmachine geeft geen resultaten. Een goede corrigeert dit automatisch of doet een suggestie: bedoelde je dit? Zowel Google als bol.com corrigeren “harrie potter” automatisch en veranderen dus feitelijk zelfs je zoekopdracht! Door waardes toe te kennen aan letters of lettercombinaties die vaak verkeerd en door elkaar gebruikt worden, zijn dit soort spelfouten automatisch te corrigeren.

Filteren

Als je gezocht hebt, hoeveel zoekresultaten zijn er dan? Bol.com , iens en Google laten netjes zien hoeveel zoekresultaten er zijn. En kun je hier nog verder in filteren? Bol en Google geven hiervoor allebei een aantal categorieën mee in de linkerbalk.

Resultaten

Geven de resultaten in de lijst je voldoende informatie? Zowel Bol, Iens en Google geven rijke resultaten, waarbij bijv. een langere samenvatting wordt getoond of een rating. Vooral de zoekresultaten van Bol zijn volgens het boekje. Google gebruikt voor zijn samenvatting overigens de meta-description (een korte uitleg van wat er op de website staat) van een website : best handig om deze in te vullen dus in het administrator gedeelte van je website.

Gerelateerde zoekopdrachten

Een bekende techniek die Amazon onder andere gebruikt, is om weer te geven wat andere mensen zochten. Ook dit kan je helpen om boeken te vinden waarvan je niet eens wist dat je ernaar op zoek was: en Amazon verkoopt zo meer boeken. Zelf zie ik dit ook als heel waardevol. Ook websites waar je nieuwe muziek kunt ontdekken maken hier en masse gebruik van. Afhankelijk van de zoekopdracht toont ook Google onderaan: “Zoekopdrachten gerelateerd aan (je zoekactie)”.

Geavanceerd zoeken

Geef de mogelijkheid om geavanceerd te zoeken, zodat de gebruiker totale controle heeft over wat er gebeurt. Superhandig als het gewone zoeken niet de juiste resultaten biedt.

Privacy

Over het algemeen wordt alles wat je in een zoekmachine intypt opgeslagen. Als je via Google naar een website gaat, krijgt de site-eigenaar zelfs door op welke woorden je hebt gezocht. Wil je dit niet, probeer dan eens duckduckgo.com als zoekmachine. Een van hun speerpunten is privacy en er zijn best wel wat techneuten die deze zoekmachine gebruiken.

De zoekmachine van de toekomst? Voorlopig leidt Google: 80% van werelds zoekacties gebeurt met deze zoekmachine.

Geen reacties

Laat een reactie achter