Meer bezoekers naar je website door link building

Wie zaait zal oogsten! Link building is het uitzaaien van je website over het internet door het plaatsen van linkjes op andere sites. Sommige linkjes zullen oogsten, anderen niet.

Waarom wil je veel linkjes naar je website?

  1. Het trekt meer bezoekers. Iemand die jouw link tegenkomt op een verzamelsite voor jouw diensten klikt zo af en toe naar je door. Zo krijgen wij iedere maand een aantal bezoekers die bij ons komen vanaf webdesign-amsterdam.nl.
  2. Het is goed voor je positie in Google! Als er meer links naar je website toestaan, dan zal je website wel belangrijker zijn. Zo denkt Google ook. En dit geldt nog meer voor de pagina waarheen verwezen wordt.
  3. De tekst die in de link staat, geeft Google informatie over de inhoud van je website. Op deze tekst zul je beter gevonden worden. (Zo stond Adobe Acrobat Reader jarenlang op nummer 1 als je zocht op click here 🙂 )

Niet alle linkjes zijn gelijk. Google kent meer gewicht toe aan links van belangrijke websites, zoals Volkskrant of Computer Totaal. Sterker nog, bepaalde links naar je site toe kunnen je site mogelijk zelfs negatief beĂŻnvloeden, als die van een spam-site afkomen.

Hoe krijg je nu deze linkjes?

  1. Als je het budget hebt, kun je er iemand voor inhuren, bijvoorbeeld Wiep Knol.
  2. Ga op zoek naar verzamelpagina’s voor wat jij doet in Google. Vraag deze verzamelpagina’s of ze ook een link naar jou willen plaatsen. Zo hebben wij bijvoorbeeld voor Lilaland.nl linkjes gezet op peuterspelletjes.net en soortgelijke sites.
  3. Meld jezelf aan op Google Business.
  4. Kijk ook op startpagina.nl of er een categorie is, waar je goed onder zou vallen.
  5. Gebruik Google Analytics om erachter te komen welke websites al naar je verwijzen. Zoek soortgelijke websites op en vraag hen of ze een link naar je willen plaatsen.
  6. Vraag partnerbedrijven waar je mee samenwerkt om links naar je te plaatsen.

Wat moet je vooral niet doen?

  1. Met louche dealers in zee gaan voor wie je linkjes kunt kopen.
  2. Linkruil doen met onbekende sites waar je geen enkele relatie mee hebt. Google beloont dit niet, integendeel.
  3. Betaalde links kopen. Volgens Googles richtlijnen is dit verboden. Als Google hier achter komt wordt je website uit de zoekresultaten verwijdert.

Hoe zit dat dan met advertenties online? Dat zijn toch ook betaalde linkjes? Nu, links naar advertenties hebben onder water een geheime code (rel=”nofollow”) zodat Google deze niet meerekent voor zijn zoekresultaten. En als het goed is, zet je blog deze code er ook automatisch in. Je kunt dit in de broncode controleren.

Veel succes ermee!

Groeten van Wim

PS In plaats van Google, kun je ook Bing, Vinden.nl of iedere andere zoekmachine lezen: ze werken hetzelfde. En 91% van de Nederlanders zoekt met Google.

Reacties

Kees zegt:

Linksbuilding is net zo belangrijk als content. Top Blog!

Reageren

Matthijs zegt:

Interessant stuk! Ik ga hier zeker mee aan de slag voor de blogs van de online personeelsplanning systeem http://www.werktijden.nl

Reageren

Laat een reactie achter