Meet je campagnes in MailChimp met Reports

Eerder hebben wij geschreven over het belang van E-mailmarketing. Deze vorm van marketing omvat onder andere het regelmatig versturen van een nieuwsbrief. Een laagdrempelige manier om in een keer een groot publiek te bereiken. Snel en goedkoop. Jouw lezers ontvangen de nieuwsbrief in hun inbox, zien je naam voorbij komen en denken toch even aan je.

Nieuwsbrieven versturen met MailChimp

Wij versturen onze nieuwsbrieven met MailChimp. We love MailChimp! We verzorgen er zelfs een workshop in. Waarom? Omdat het in onze ogen het beste en meest gebruiksvriendelijke programma is dat hierin bestaat. Daarbij is het tot 2000 leden gratis en kan je beschikken over fantastische extra mogelijkheden. Een van die mogelijkheden is het meten van je verstuurde campagnes aan de hand van ReportsIn deze blog bespreken we deze functie.

Reports

Wanneer je een nieuwsbrief hebt verstuurd, is het goed om te weten of al je lezers deze ook hebben ontvangen. Daarnaast wil je bijvoorbeeld weten hoeveel mensen jouw nieuwsbrief ook echt openen. En hoeveel personen er op welke links klikken in je nieuwsbrief. Reports houdt dit voor je bij en geeft dit overzichtelijk weer in rapportages.

Bounce – Komt je nieuwsbrief aan?

Het is essentieel dat je nieuwsbrief ook echt aankomt in de mailbox van je lezers. Het kan misgaan als een bepaald e-mailadres bijvoorbeeld niet klopt, is verouderd of wanneer er een tijdelijke storing is. Dit wordt een bounce genoemd, omdat je mail letterlijk terug stuitert. MailChimp checkt dit voor je. Wanneer je inlogt in MailChimp kies je in het menu voor reports.

In bovenstaand geval is deze nieuwsbrief bij 381 personen goed aangekomen. Echter, 2 personen hebben deze niet ontvangen. Door op het cijfer 2 te klikken, toont MailChimp de reden. Vervolgens heb je de mogelijkheid om het verkeerde e-mailadres aan te passen en de nieuwsbrief opnieuw te versturen aan diegene.

Hoeveel mensen openen je nieuwsbrief?

Wellicht belangrijker is om na te gaan hoeveel ontvangers de mailing ook echt openen. In het voorbeeld hieronder hebben wij gekozen voor de laatst verstuurde nieuwsbrief van 4 oktober 2012.

Zoals je ziet hebben 151 van de 383 ontvangers de nieuwsbrief geopend. Door met je muis op het blauwe staafdiagram te klikken kan je zien wie deze personen zijn.

Hoe meet MailChimp wie jouw nieuwsbrief opent?

Het aantal mensen dat je nieuwsbrief opent is nooit het precieze aantal, maar een benadering daarvan. Hoe komt dit?

MailChimp plakt een afbeelding onder aan iedere nieuwsbrief die jij verstuurt. Wanneer een van jouw lezers de nieuwsbrief opent, wordt deze afbeelding opgehaald van de website van MailChimp. Aan iedere afbeelding is een unieke code gekoppeld, waardoor bekend is wie de nieuwsbrief heeft geopend.

Sommige lezers hebben het downloaden van afbeeldingen uitstaan. MailChimp kan op dat moment niet nagaan of de nieuwsbrief wel of niet geopend is. Het werkelijke aantal dat jouw nieuwsbrief opent ligt dan ook meestal hoger. In ieder geval nooit lager.

Clicks – Klikken je lezers op de links?

Wij raden aan om in je nieuwsbrief links te plaatsen naar je website. Op die manier zorg je voor meer bezoekers op je website. Houd je bijvoorbeeld een blog bij? Wat wij dan doen, is de eerste alinea daarvan in onze nieuwsbrief  plaatsen, met een “lees meer” link naar de website.

Van de mensen die onze nieuwsbrief hebben geopend, hebben in dit voorbeeld 30 personen op verschillende links geklikt. Net als bij de opens en unopened, kan je op het blauwe staafdiagram klikken om dit gedetailleerder te bekijken.

Zoals we kunnen zien is er 17 keer op de link geklikt, die de lezer doorverwijst naar het volledige artikel op onze website. Dit aantal van 17 bestaat uit 15 unique clicks, wat betekent dat het hier om 15 verschillende personen gaat.

Wat heb je er aan?

De Reports functie in MailChimp geeft een beeld van de werking van je campagnes. Het geeft inzicht in het totaal aantal ontvangers die je nieuwsbrief daadwerkelijk openen. Als dit percentage bij de ene nieuwsbrief veel hoger ligt dan bij de andere, moet je wellicht de inhoud en/of het tijdstip van versturen aanpassen.

Naast de onderdelen die wij hier besproken hebben is er nog veel meer mogelijk. Zo kan je onder andere meten hoeveel mensen jouw nieuwsbrief doorsturen aan vrienden of delen op Sociale Media. Door over een langere periode je verschillende campagnes te meten, ontstaat er inzicht in hoe je deze kan optimaliseren.

Probeer het uit en laat ons weten wat je ervan vindt.

Reacties

Els Kleingeld zegt:

Heerlijk hoe helder jullie voor niet nerds zoals ik zaken duidelijk kunnen uitleggen. Ik moet nog beginnen met mailchimp. Kunnen jullie mij op een of meer artikelen wijzen van jullie hand hoe je dit als leek aanpakt?

Met vriendelijke groet:
Els Kleingeld

Reageren

Laat een reactie achter