Wil jij vanuit je eigen bedrijf, stichting of (sport)club een digitale nieuwsbrief versturen? Dan is het programma MailChimp misschien wel iets voor jou. Het is een prettig programma om mee te werken. Maar wat kost MailChimp nu eigenlijk? Wij hebben alle prijzen en plannen voor je op een rij gezet!

Betaalplannen

MailChimp heeft drie betaalplannen. Het Forever Free Plan is gratis tot 2.000 adressen. Heb je meer dan 2.000 adressen in je bestand of stuur je meer dan 12.000 nieuwsbrieven per maand? Dan heb je nog twee mogelijkheden: het Monhtly Plan voor als je graag een vast bedrag per maand wilt betalen of het Pay as you go Plan als je geen maandelijkse kosten wilt en je nieuwsbrief niet wekelijks of maandelijks verstuurt. Lees hieronder welk betaalplan het beste bij jou past.

1. Forever Free. Geen kosten dus.

MailChimp is gratis tot 2.000 adressen. Kosteloos kun je elke maand 12.000 nieuwsbrieven versturen. Je kunt 6 keer per maand een nieuwsbrief naar 2.000 adressen sturen of 10 keer naar 1.200 adressen bijvoorbeeld. Je hoeft geen betaalgegevens in te voeren en via www.mailchimp.com kun je meteen een account aanmaken en aan de slag.

Doordat je gebruik maakt van het Forever Free Plan, zijn er wel een paar regels waar je aan gebonden bent. Het logo van MailChimp wordt bijvoorbeeld meegestuurd in de footer van je nieuwsbrief en je kan niet meer dan 2.000 nieuwsbrieven per 24 uur versturen.

Je krijgt vanzelf een melding van MailChimp als je over de limiet gaat. Op het moment dat je dan een betaalplan kiest en je betaalgegevens invoert, kun je je nieuwsbrieven weer gewoon versturen.

2. Monthly Plan, elke maand een vaste prijs

Op basis van het aantal adressen dat je in je MailChimp-verzendlijst hebt, wordt er maandelijks geld van je rekening afgeschreven. Als je wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief verstuurt, is dit een goed betaalplan.

Let op:

  • Het aantal adressen wordt afgeleid van het hoogste aantal adressen binnen de periode van die maand. Het heeft dus geen zin om vlak voor het einde van de maand nog wat adressen te verwijderen.
  • Maak niet te veel verschillende verzendlijsten aan, maar maak één lijst en breng daarin groepen aan als je bepaalde delen van je lijst wilt benaderen (bijvoorbeeld Intern en Extern). Zo voorkom je dat je dubbele adressen in je lijsten hebt staan, want die worden gewoon dubbel geteld en dubbel verzonden.
  • Maak je gebruik van het Monthly Plan, maar kan of wil je een periode geen nieuwsbrieven versturen? Dan kun je de betalingen laten pauzeren. Je kunt dan nog wel nieuwsbrieven maken en aanpassen, maar niet versturen. Op het moment dat je gaat verzenden, treedt het Monthly Plan weer in werking.

MAANDPLAN:

AANTAL ADRESSENWAT KOST MAILCHIMP?
2.000 adressen€ 23,78 per maand
5.000 adressen€ 47,57 per maand
10.000 adressen€ 71,35 per maand
25.000 adressen€ 142,70 per maand

Bekijk op www.mailchimp.com/pricing wat het versturen van een nieuwsbrief naar jouw adressenbestand precies kost. Deze prijzen zijn afkomstig van www.mailchimp.com in Juli 2017 en zijn afhankelijk van de koers van de Dollar.

3. Pay as go, koop credits

Bij dit betaalplan koop je een aantal credits, zie het als een stempelkaart. Op het moment dat je nieuwsbrieven verstuurt, telt elke verzonden nieuwsbrief, naar elk adres als één credit. Testmails naar jezelf voordat je gaat verzenden, worden ook meegeteld. Als je niet maandelijks of wekelijks gaat verzenden, kan dit plan voor jou het meest overzichtelijk zijn.

PRIJSOVERZICHT:

1.000 credits€ 28,54
5.000 credits€ 95,13
25.000 credits€ 237,83
50.000 credits€ 475,65

Bekijk op www.mailchimp.com/pricing wat het versturen van een nieuwsbrief naar jouw adressenbestand precies kost. Deze prijzen zijn afkomstig van www.mailchimp.com in juli 2017 en zijn afhankelijk van de koers van de Dollar. Ze kunnen dus inmiddels iets veranderd zijn.

Nog een paar tips:

  • Als je gebruik wilt maken van de voordelen die de betaalde versies van MailChimp je bieden, dan kan dat natuurlijk ook als je minder dan 2.000 adressen hebt. Je krijgt dan een aantal extra mogelijkheden, zoals de Automation, daarmee kun je automatisch nieuwsbrieven laten versturen op iemands verjaardag of als iemand zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief. Je kunt in Reports veel meer gegevens bekijken en je hoeft niet meer het MailChimp-logo mee te sturen in de footer van je nieuwsbrief. Lijkt dit je handig? Log in op je MailChimp-account en ga naar je profiel (rechtsboven in het scherm), klik op Profile. Kies daar voor Billing. Via de mogelijkheid ‘Upgrade’ kun je je gratis account opwaarderen naar een betaalde account.
  • Met de MailChimp-calculator kun je goed vergelijken welk betaalplan het beste bij jou past.

Download onze gratis handleiding MailChimp als je aan de slag wilt met MailChimp. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een account aanmaakt, verzendlijsten beheert en importeert en hoe je je nieuwsbrief kunt opmaken en verzenden.

Hopelijk helpt dit blog je om een goede keuze te maken. Als je nog vragen of opmerkingen hebt, plaats deze gerust in de commentbox hieronder. Bellen of mailen kan natuurlijk ook.

Reacties

Leicon zegt:

Geachte heer, mevrouw,
Wij maken gebruik van Mailchimp Forever free. Nu vinden wij het niet zo fraai dat er achter onze afzender Leicon Verkeersgeleiding de tekst staat [mailto:info=leicon.nl@mail165.sea22.mcdlv.net]. Kunnen wij dit ergens verwijderen? Kan het in de handleiding nergens terugvinden.
Alvast bedankt
met vriendelijke groet,
Alicia Bos, Leicon Verkeersgeleiding

Reageren

go2people zegt:

Beste Alicia,

De MailChimp campagnes worden verzonden via een server en om te vermijden dat je campagne in de spam terecht komt, moet de campagne vanaf de server d.m.v. een geauthenticeerd e-mailadres komen. Waarschijnlijk heb je dit nog niet gedaan.

De beste manier om deze (extra) informatie ( “van: naam / via:” ) te verwijderen is om je e-mailadres bij MailChimp te authenticeren en MailChimp toestemming te geven om vanaf jullie domein een e-mail te versturen. Dit kan de volgende zogeheten instellingen: DKIM (Domain Keys Identified Mail) & SPF (Sender Policy Framework). Deze instellingen moeten in de DNS-zone van jullie domein worden ingesteld en daarna in de instellingen van MailChimp worden geverifieerd. Mocht je niet helemaal zeker zijn wat dit is en hoe je het verwerkt, dan raad ik je aan om dit te vragen aan jullie websitebeheerder.

Het kan helaas niet 100% worden uitgesloten dat deze (extra) informatie nog ergens wordt getoond. Sommige e-mailprogramma’s als Outlook laten deze authenticatie informatie nog steeds zien, zelfs als de DKIM en SPF instellingen worden toegepast.

Hoe je DNS instellingen DKIM en SPF instelt kan je op de volgende pagina van MailChimp (dit is wel in het Engels) vinden:
https://kb.mailchimp.com/accounts/email-authentication/set-up-custom-domain-authentication-dkim-and-spf

Mocht je nog vragen hebben, dan horen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,
Niels Lust
Go2People Websites.

Reageren

Albert van Efferen zegt:

Beste Merijn,

1.
Hoe werkt het als je in combinatie met Monthly Plan een keer 2x per maand een nieuwsbrief wilt versturen?
Ik vind die informatie nergens terug.

2.
Ik begrijp dat je de optie Montly Plan kan pauzeren.
Maar voor hoe lang bij die keus, ga je die verplichting aan?

Bij voorbaat dank voor uw reactie en met hartelijke groet,

Albert van Efferen

Reageren

CJ zegt:

Ik heb al meerdere mailings verstuurd via de onbetaalde versie van mailchimp. Nu lukt het niet om een merge in te stellen, heb mijn adressenlijst geimporteerd via excell alleen de merge pakt hij niet. Waar ga ik de fout in?

groetjes CJ

Reageren

Ron zegt:

Ik zit met dezelfde vraag als Albert van Effelen. Waarom een tweemaal zo duur credit account nemen als je ook een montlyplan schijnbaar na een maand voor eeuwig op hold kan zetten. Of niet? Graag duidelijkheid in deze. Vraag is 5 januari al gesteld door Albert.

Reageren

go2people zegt:

Beste Ron,

Bedankt voor je vraag. Bij een monthly plan betaal je maandelijks voor het aantal subscribers dat je kiest. Het maakt dus niet uit hoe vaak je een mailing stuurt, het gaat om de hoeveelheid mails die je verstuurd; dat bepaalt je prijs (https://mailchimp.com/help/about-mailchimp-pricing-plans/#About_your_audience_size_).
Verder kun je jouw account maximaal een jaar op pauze zetten, daarna vervalt je account. Hierbij kun je maximaal twee keer per jaar een pauze zetten op je account.

Hopelijk is je vraag bij deze beantwoord. Als je nog vragen hebt hoor ik dat natuurlijk graag.

Met vriendelijke groeten,
Nigel

Reageren

Annie de jong zegt:

k heb gekozen voor betaalde Mailchimp en krijg nu steeds een verificatiecode toegestuurd naar mijn 06 nummer. Ik wil graag de code op een ander (06) nummer verkrijgen. Hoe doe ik dat ?

Reageren

go2people zegt:

Dag Annie,

Je verandert je 06 nummer bij de instellingen. Log in en klik op ‘account’. Ga vervolgens naar ‘Settings’ en klik op ‘Security’. Onder ‘Account verification’ kun je jouw 06 nummer wijzigen. Hopelijk is je vraag zo beantwoord. Als je nog vragen hebt hoor ik dat natuurlijk graag.

Met vriendelijke groeten,
Rebecca

Reageren

Louis zegt:

Goedemorgen,
Ik gebruik tot alle tevredenheid Mailchimp maar loop nu tegen een dingetje aan.
Bij de Overview van de contacten staan 4 opties, Subscribed, Non-subscribed, Unsubscribed en Cleaned Contacts.
Als iemand zich heeft uitgeschreven komt deze bij Unsubscribed en moet er een formulier ingevuld worden als je hem weer toe zou willen voegen.
Hoe gaat dit bij Cleaned Contacts.
Ik moet bij iemand op zijn verzoek het mailadres aanpassen maar dat gaat niet.
Wat moet ik doen om dit voor elkaar te krijgen.

Reageren

Laat een reactie achter