7 tips bij de start van jouw webshop

Een webshop beginnen. Klinkt makkelijk, maar blijkt in de praktijk toch soms best lastig. Waar moet je beginnen? En voldoe je wel aan de AVG? Geen nood, accountmanager en webshop-expert Nienke helpt je uit de brand. In dit blog geeft zij de zeven beste tips voor bij de start van jouw webwinkel. 💻

Meer tips?

Download dan nu ons gratis e-book ‘Hoe start je een webshop? Waar moet je aan denken?

Download het e-book

1. Laat gelijk zien wat je verkoopt

Het is belangrijk dat (potentiële) klanten direct op je website zien welke producten jij op dat moment verkoopt. Op deze manier starten ze al meteen met de zoektocht naar het product waar ze naar op zoek zijn. 

Zo is het handig om gelijk op de homepage een selectie van jouw producten te laten zien. Dit kunnen bijvoorbeeld de nieuwste of meest verkochte producten zijn. Hierbij is het belangrijk dat de bezoeker op het product kan klikken om meer informatie te zien en om deze direct in haar winkelmandje te doen. 

Mocht de bezoeker nog niet het juiste product hebben gevonden op de homepagina, zorg dan dat de pagina waar al jouw producten op te zien zijn, niet te missen is. Plaats daarom een knop met bijvoorbeeld de tekst ‘Shop hier’ en zorg dat een overzicht van de producten, inclusief de categorieën, goed zichtbaar zijn in de menustructuur. 

2. Maak het de klant gemakkelijk

Net zoals in een fysieke winkel heb je in een webshop twee soorten klanten. 1) Klanten die het fijn vinden om zelf te rond te kijken in de shop en 2) klanten die weten wat ze zoeken. Zorg ervoor dat je beide klanten evengoed bedient door in je hoofdmenu duidelijk de shoppagina te plaatsen met daarnaast een zoekfunctie. 

De klanten die eerst rondkijken op de pagina waar alle producten staan, zijn gebaat bij een overzichtelijke pagina waar verschillende filtermogelijkheden aanwezig zijn. Op een webshop die bijvoorbeeld huidproducten verkoopt is het handig als de klant kan filteren op prijs, merk, huidconditie en soort product. Zo maak je het voor iemand met bijvoorbeeld een droge huid makkelijk om direct te filteren op producten die voor haar interessant zijn. Prijs, productsoort en merk zijn veelal voor elke webwinkel belangrijk om te integreren als filteroptie. Daarnaast is het verstandig om goed na te denken over wat voor producten je aanbiedt en wat voor filters het voor jouw doelgroep makkelijk zouden maken om het product te vinden waar zij naar op zoek zijn.

Naast een filteroptie, is een sorteerfunctie ook aan te raden. Zo kan een klant bijvoorbeeld sorteren op prijs en op merknaam. Handig voor zowel klanten die veel budget hebben, als voor degenen met een kleinere beurs.

3. Help jouw klant nog beter met aanvullende producten

Hoe fijn is het wanneer jouw klant een nieuwe gezichtscrème bij jou koopt, zij ook gelijk de gezichtsreiniger aangeboden krijgt? Zo kan je je klant nóg beter van dienst zijn.

Ik adviseer je om bij elk product na te denken over welke andere producten gelijk zijn aan het product dat getoond wordt. Een gezichtscrème met een gezichtsreiniger, bijpassende handschoenen bij een muts of een hoes bij een iPad. Zet deze op de productpagina erbij, zodat het voor de klant gemakkelijk is om deze extra in het winkelmandje te doen. Noem deze ‘Suggesties’ of ‘Onze aanbevelingen’. Om de stap tot het kopen van het ‘extra’ product kleiner te maken kun je ook de productcombinatie voor een gereduceerd tarief aanbieden. Koop je een vers stokbrood? Dan krijg je 5% korting op het totaalbedrag als je er ook de zeezoutboter bijneemt.

Soort zoekt soort

Ook is het goed om na te denken welk soortgelijk product bij een product hoort, maar die nét even wat beter is, of waar een betere marge op zit. Laat bijvoorbeeld de A-merk kleding zien in plaats van een onbekend (goedkoper) merk. Plaats hier dan een tekst boven in de trant van:  ‘Misschien vind je deze ook leuk’ of ‘Je bent misschien ook geïnteresseerd in..’ enzovoorts.

Liever de tips voor jouw webshop 1-op-1 ontvangen? Maak dan vrijblijvend een afspraak met Nienke.

4. Maak betalen simpel

Zorg ervoor, dat als jouw klant klaar is om af te rekenen, zij ook de mogelijkheid krijgt om te betalen. Binnen Nederland doet zij dat bij voorkeur met iDEAL, AfterPay, Mastercard en PayPal. Neem dus minimaal deze betaalopties op in jouw website om de Nederlandse klant goed te kunnen bedienen. Uiteraard geldt: zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom zou je ook een bankoverboeking, Apple Pay of betalingen in Bitcoin of andere cryptocurrency als betaaloptie kunnen toevoegen. 

Een webshop komt niet met een ingebouwde mogelijkheid tot betalen. Er zijn verschillende bedrijven die jou helpen om betalingen digitaal af te handelen. Je hebt vast wel eens gehoord van Mollie, Sisow of Adyen. Het grote voordeel om betalingen via een zogenaamde payment provider zoals Mollie te laten lopen, is dat deze veel meer betaalopties aanbiedt. Mocht je bijvoorbeeld buiten Nederland willen verkopen, dan kan kun je jouw betaalmogelijkheden uitbreiden met bijvoorbeeld Bancontact (veel gebruikt in België). 

Je kunt bij Mollie een gratis account aanmaken en je betaald per transactie. De hoogte van het bedrag hangt uiteraard af van de provider die je kiest. Zo betaal je iets meer voor een transactie via AfterPay dan voor een transactie via iDEAL. Je kunt hier de huidige tarieven bekijken. 

5. Kies voor een goede groene verzendpartij

Voordat je een besluit maakt met welke verzendpartij je wil gaan samenwerken om de verzending van de pakketten te verzorgen, is het belangrijk om jezelf eerst de vraag te stellen in welke landen je wil bezorgen. Zo is Sendcoud een goede partij voor als je wereldwijd wil verzenden, aangezien ze op mondiaal niveau een sterk netwerk hebben. Wil je alleen in Nederland verzenden? Dan zijn de klassieke verzendpartijen zoals PostNL of DHL prima opties. 

Wil jij duurzaam ondernemen? Dan adviseer ik je om jouw klanten zoveel mogelijk te stimuleren om met de fiets hun pakket in de winkel op te halen, of om deze te laten bezorgen via de Fietskoeriers. Zijn deze opties lastig te integreren? Zorg er dan voor dat jouw klanten CO2 kunnen compenseren door de verzendkosten (optioneel) met €0,20 te verhogen.

6. Keurmerk

Het is belangrijk dat je kan laten zien dat jouw webshop betrouwbaar is. Hierdoor zijn potentiële klanten sneller geneigd om bij jou te kopen in plaats van bij de concurrent. 

Een manier om het vertrouwen van jouw potentiële klant te winnen is door aangesloten te zijn bij een organisatie die erkende keurmerken verstrekt, zoals Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Zodra jouw webshop zo’n keurmerk heeft, weet de bezoeker dat jij voldoet aan bepaalde eisen en regelgeving. Hiermee toon je aan dat je daadwerkelijk transparant en eerlijk bent.

Benieuwd waar je precies aan moet voldoen? Klik dan hier (Thuiswinkel Waarborg) of hier (Webshop Keurmerk).

7. Privacy en gegevensbescherming

In een webshop verzamel je flink wat gegevens. Denk maar eens aan het verzendadres wat een klant invult zodra zij een order plaatst, of haar naam en contactgegevens. Deze gegevens mag je gebruiken om de order te verwerken, de producten te leveren én om de klant op de hoogte te houden van de status van de order. Het is niet de bedoeling dat je deze gegevens zomaar voor iets anders gebruikt. 

Het is belangrijk dat jij jouw klanten in de webshop vooraf goed informeert hoe jij omgaat met hun privacy, conform de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Dit vermeld je in een privacyverklaring. Houd er rekening mee dat een privacyverklaring – en een cookiemelding wanneer je niet-functionele of analytische cookies gebruikt – wettelijk verplicht is. Zorg dus dat je deze altijd op je website hebt staan zodat gebruikers van jouw webshop en klanten deze kunnen inzien. Bij voorkeur laat je jouw privacy- en cookiebeleid opstellen door een jurist gespecialiseerd in privacy en dataverwerking. Met een dergelijke verklaring voldoe je aan de informatieplicht van de AVG. Daarnaast wordt hierin de grondslag van informatieverwerking toegelicht. 

Van bestaande klanten mag je ook zonder toestemming het e-mailadres op jouw maillijst zetten als je hier soortgelijke producten aanbiedt. Wel moet je telkens de klant een gemakkelijke en kosteloze mogelijkheid tot bezwaar bieden (bijvoorbeeld het uitschrijven op de nieuwsbrief) wanneer je deze digitale direct marketinguiting verstuurt. Mocht een klant liever niet (meer) gemaild worden, dan haal je deze persoon natuurlijk van de lijst af :).

Ik merk bij sommige van mijn klanten dat ze het vooralsnog fijn vinden om de keuze om wel of niet gemaild te worden bij de klant zelf te leggen in het betaalproces. Dat is uiteraard helemaal prima, zo weet je zeker dat je alleen maar geïnteresseerden op je lijst hebt staan 🙂 

Meer over de AVG en de daarbij horende privacy- en gegevensverwerkingswetten vind je op de website van de AVG en de ACM (Autoriteit Consument & Markt).

Zo, dat waren ze!

Hopelijk kun je met deze 7 tips verder met jouw webshop. Op zoek naar een partij die je hierbij kan helpen? Ik en mijn team staan voor je klaar. 💪

Benieuwd naar meer tips? Download dan nu het gratis e-book ‘Hoe start je een webshop? Waar moet je aan denken?’

Geen reacties

Laat een reactie achter