Zag je ooit een advertentie op televisie of in de krant, waardoor je stopte met lezen en direct de telefoon pakte om te bellen voor meer informatie? Nee? De oude manier van marketing doen is dood en werkt niet meer. De nieuwe marketing is gebaseerd op conversatie, op interactie met je klant. In drie stappen:
- Verander vreemden in vrienden die jou en jouw product kennen;
- Verander vrienden in klanten die bereid zijn om voor je product te betalen; en
- Verander klanten in ambassadeurs die jouw product voor je verkopen.
Hoe doe je dat? Lever waarde vanaf het eerst moment.
1. Creëer een opmerkelijk product
Een opmerkelijk product is een product dat zichzelf verkoopt. Het is zo bijzonder dat klanten het aan hun vrienden doorvertellen. Is jouw product opmerkelijk? Om te weten of je product opmerkelijk is, kijk naar: functionaliteit; beleving; design en tenslotte prijs. Een opmerkelijke prijs hoeft niet persé goedkoop te betekenen, het gaat erom dat mensen het doorvertellen. Denk bijvoorbeeld aan de duurste tas ooit of de diamanten schedel van Damien Hirst. Je product moet niet hetzelfde zijn maar dan anders; nee, je product moet zo anders zijn dat mensen erover gaan praten. Zo opmerkelijk, dat ze hun vrienden ervoor gaan bellen. Maak je product opmerkelijk.
2. Database mailings
Leg een database aan van klanten en mogelijke klanten, en stuur hen voor hen waardevolle informatie. Doe dit op regelmatige basis, zodat ze je product en ook je naam en bedrijfsnaam onthouden. Houd de lijst geadresseerden up-to-date en actief: je geld zit in de lijst. Stuur geen spam, maar stuur waardevolle inhoud, waar je klanten iets aan hebben. Behalve dat ze aan je denken, bouw je hier een expertpositie mee op. Een mailing hoeft niet persé per e-mail te gaan, je kunt ook bellen of een brief versturen, maar e-mail is goedkoop en bewezen effectief: e-mails worden vaker geopend en gelezen en links naar je website zijn makkelijk aan te klikken. Sla de geadresseerden op in een database, dit kan simpel zijn en bijvoorbeeld in Excel. Verstuur gepersonaliseerde e-mails, zodat de klant zich persoonlijk benaderd voelt. Communiceer regelmatig, 2 tot 4 keer per maand, niet vaker, want dan stoppen ze met lezen, maar ook niet minder vaak want dan vergeten ze je. En nodig je doelgroep uit om met je te converseren, zie het blog.
3. Referentiesysteem
Creëer een systeem voor mond-tot-mondreclame. Klanten die door andere klanten zijn aangebracht: doen niet moeilijk over de prijs; blijven langer; verwijzen anderen op hun beurt door. De methode om klanten in ambasseurs te veranderen is: 1.Zorg voor een opmerkelijk product. 2.Vraag klanten om naar je door te verwijzen. Een enkele zin in je mailing is genoeg. Was het goed voor je? Deel drie visitekaartjes uit om door te geven en geef hen korting (op de volgende aankoop). 3.Neem testimonials op video op en vraag of de klanten deze door willen verwijzen.
4. Social media
Als mensen een nieuwe auto willen kopen, zoeken zij meer op Twitter dan op Google. Zo komen zij erachter wat andere mensen ervan vinden. Vandaag, voor business doeleinden, concentreer je marketinginspanningen op “BLT”: 1.Blogging 80% 2.LinkedIn 15% 3.Twitter 5% Deze cijfers zijn gebaseerd op de resultaten van Business Bootcamp en kunnen morgen weer anders zijn.
4a Blog
Wat bloggen betreft, wederom: creëer waarde voor je klant. Doe dit op een persoonlijke manier en vanuit jezelf. En, nodig je doelgroep uit om mee te praten: zorg voor een optie om commentaar te leveren. Post regelmatig. En de minuut nadat je post, stuur een e-mail naar de mailinglijst. Besteed een uur per week om een nieuw artikel te schrijven voor je website, het is dé beste marketingtool. Het kan handig zijn om een week vooruit te schrijven zodat je altijd een nieuw artikel paraat hebt.
4b LinkedIn
Waarschijnlijk heb je een LinkedIn-account, maar hoe zet je het in voor je werk? Zoek groepen op over onderwerpen waar jij expert in bent en wordt hier lid van of zet deze op. Begin discussies of participeer erin mee. Plaats iedere dag een artikel. Stel vragen en beantwoord vragen en bouw expertise op.
4c. Twitter
Tweet waardevolle dingen voor je klanten; tweet niet over je goudvis. Als Twitter voor jou een persoonlijk ding is, doe het, en maak dan een apart account aan voor je zaken. Accepteer alleen volgers die je kent en die klant van je zijn of kunnen worden. Verstuur regelmatig tweets, 6 tot 10 per dag, die je vantevoren kunt klaarzetten en kunt versturen via een programma als hootsuite of tweetdeck. Nogmaals, het gaat om hen, en om het initiëren van conversatie. Lever in 80% van je tweets waarde en verwijs in 20% naar je website. Vermeld je twitter-account op je website en biedt aan om je te volgen. Ook al heb je 8000 volgers, het merendeel leest je tweets niet! Wat pas echt krachtig is, is als anderen over je tweeten. Hoe je dat kunt doen? Een voorbeeld daarvan lees je later. Bron: Business Bootcamp, Nisandeh Neta
Geen reacties