Een van de eerste besluiten die je neemt als je een website start, is je domeinnaam. Een domeinnaam is je internetadres, waarmee mensen je op internet kunnen vinden, bijv. www.ing.nl of www.bakkerbart.nl. Hier ben je bereikbaar en vindbaar. Vaak wordt het www ook weggelaten, ing.nl komt op dezelfde website uit. Hoe kies je een goede domeinnaam? Waar moet je rekening mee houden?
Op internet circuleert veel materiaal hierover wat fout of verouderd
is. Bij deze mijn visie.
1. Te onthouden
Een goede domeinnaam is makkelijk te onthouden. Dit is de allerbelangrijkste eigenschap! Als je bezoekers deze onthouden dan kunnen ze je website terugvinden, of aan anderen doorvertellen. Let er maar eens op welke domeinnamen je uit jezelf onthoudt.
2. Relevant
Een goede domeinnaam is relevant voor je business en beschrijft je bedrijf of haar activiteiten. Bijvoorbeeld muzieklesamsterdam.nl is een duidelijke naam. Als je muziekles wilt in Amsterdam is er een goede kans dat je hier terecht komt. Stel dat iemand het probeert in te typen om te kijken waar hij uit komt, dan zit hij meteen goed. Zo is zandvoortapartments.nl ook een betere naam dan brederoapartments.nl .
3. Denk aan Google
Google rekent de domeinnaam zwaar mee om te bepalen of je website bij een bepaalde zoekopdracht hoort. In het ideale geval matcht je
domeinnaam dus met de zoektermen waarop jouw potentiële klanten zoeken als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn. Een domeinnaam kan beter die zoekvraag matchen dan iets vertellen over je bedrijf of haar directe activiteiten.
4. Goed te spellen
Als je website moeilijk te spellen is, dan loop je bezoekers mis. Bijvoorbeeld soocial.com is lastig te onthouden want het is ongeveer
social.com maar dan anders. Maar hoe precies? Als je een domeinnaam een keer hebt gezien, dan onthoud je het hoogstwaarschijnlijk niet. Ook onmiddellijkresultaat.nl is rottig. Dan beter: directresultaat.nl. Als je weet dat veel mensen je domeinnaam fout gaan spellen, claim dan ook de domeinnaam met de foute spelling.
5. Een minnetje?
Sommige “guru’s” zeggen dat een minnetje (-) niet kan. In eerste instantie verwachten mensen dat je de naam achter elkaar kunt typen.
Maar: domeinnamen met een minnetje zijn voor mensen makkelijker te lezen, en Google pikt ze net zo goed op. Bovendien: veel mensen typen de domeinnaam niet in de bovenbalk in, maar in een Google zoekbalk. Zo vinden ze de website ook.
6. .nl of .com
Is je doelgroep Nederlands? Gebruik dan jedomeinnaam.nl . Als je van plan bent internationaal te gaan, claim dan alvast jedomeinnaam.com. Ligt je afzetmarkt in heel Europa, ga dan voor .eu. Nederlanders verwachten dat je op .nl zit. Claim eventueel .com als .nl bezet is. Andere domeinnamen, zoals .tv, .nu, .org etc. zijn slecht: deze typen mensen niet uit zichzelf in.
7. Kort?
Kort of lang, maakt dat veel uit? Over het algemeen geldt: kort is beter. Mensen onthouden een korte domeinnaam makkelijker en kunnen er minder typefouten in maken. Voorwaarde blijft dat de domeinnaam makkelijk te onthouden is! Dus aiwjg.nl is geen optie.
8. www
Zorg ervoor dat je website getoond wordt op zowel www.jouwdomein.nl als jouwdomein.nl (dus zonder de www ervoor). Door www. weg te laten hoef je vier letters minder te typen die toch altijd hetzelfde zijn. Vier letters minder scheelt de helft typen (want de browser vult vanzelf aan) en dit is erg aangenaam vanaf de mobiele telefoon. Moderne websites zoals bijv. github verwijzen www.github.com door naar github.com. Dit is ook wat wij vanaf nu voor al onze klanten doen. Dit is de kunst van het weglaten, less is more.
9. Veranderen?
Wil je van domeinnaam veranderen? Houd de oude dan in de lucht, en verwijs al het verkeer naar de nieuwe website door. Laat je webhoster dit op een goede manier doen, zodat alle links naar subpagina’s behouden blijven. Anders verlies je veel bezoekers vanuit Google!
10. vrij?
Heb je nu een goed idee voor een domeinnaam? Controleer op transip.nl of deze nog vrij is. Als er bezet staat, of verhuis, dan heb je pech: dan is iemand je voorgeweest. Is ‘ie nog vrij? Claim hem dan direct, want domeinnamen zijn unieke en schaarse goederen en wie weet is ie morgen weg. Wil je een domeinnaam die iemand anders in het bezit heeft? Dan zul je moeten onderhandelen om deze te krijgen. Denk er goed over na wat de domeinnaam voor je waard is en doe dan een goed bod. Vooropgesteld dat de houder hem wil verkopen kunnen de kosten voor een .nl-domein oplopen tot in de duizenden euro’s.
Was dit nuttig voor je? Of heb je aanvullingen? Laat het ons weten en laat hieronder een berichtje achter
Geen reacties