Eén van de dingen waar we bij Go2People al een tijdje mee bezig zijn is e-mailmarketing. Je weet wel, dat zijn de nieuwsbrieven die je van ons ontvangt elke twee weken. Sinds we zijn begonnen met het versturen van deze nieuwsbrieven, hebben we:

  • Meer bezoekers op onze website
  • Meer e-mail van klanten ontvangen
  • Extra verkopen gedaan via aanbiedingen in de nieuwsbrief

E-mailmarketing is op het moment nog geen gewonnen terrein voor ons. Elke keer proberen we weer nieuwe dingen uit en kijken we wat daar op terugkomt. Duidelijk is wel dat we door blijven gaan met e-mailmarketing, omdat er resultaten uit komen, waar we tevreden mee zijn.

Marketing via e-mail kan ook voor jouw bedrijf het verschil maken. Het is vrijwel gratis, kost weinig tijd en je klanten en contacten blijven aan je denken. De vraag zou niet moeten zijn of je aan e-mailmarketing wilt doen, maar wanneer je er mee gaat beginnen.

Persoonlijk en waardevol

Wat je ook aanprijst met e-mailmarketing, let op twee dingen. Namelijk dat je mailings persoonlijk en waardevol zijn.

Persoonlijk betekent dat je schrijft, zoals je naar een vriend zou schrijven en je spreekt ontvangers aan met hun eigen naam. Dit trekt de aandacht en nodigt mensen uit om te reageren.

Waardevol betekent dat je ontvangers de inhoud van je mailings interessant vinden. Door waardevolle informatie te bieden onderscheid je je van spam. Daarnaast zorgt het er natuurlijk voor dat je ontvangers je mailings blijven lezen.

De lijst met e-mailadressen

Je kan je lijst met ontvangers het beste beginnen met e-mailadressen die je nu al hebt. Zoals e-mailadressen van familie, vrienden en klanten. Let op: de Nederlandse wet vereist dat iedereen die op je maillijst staat toestemming heeft gegeven om mail van je te ontvangen. Dat betekent dus dat je niet zomaar mensen mag toevoegen. Zorg dus dat je zeker weet dat de ander het ok vindt om van jou mailings te ontvangen.

Een goede manier om aan nieuwe adressen te komen is om bezoekers van je site zich in te laten schrijven voor je nieuwsbrief. De meeste bezoekers van je website zie je nooit meer terug en als je hen een nieuwsbrief kan sturen, kan je zorgen dat ze blijven terugkomen voor interessante content op je website.

Een simpel formuliertje wat naar naam en e-mailadres vraagt is vaak al genoeg. Toch kan je er ook voor kiezen om een aparte pagina in te richten om aan adressen voor je e-mailmarketing te komen. Op zo’n pagina kan een bezoeker niets anders doen dan zich aanmelden voor je website. Hier zie je onze pagina.

Om bezoekers te verleiden om zich aan te melden, kan je iets teruggeven voor hun e-mailadres. Zo kan je bijvoorbeeld bij Toomlervrijkaarten winnen door je aan te melden voor de nieuwsbrief.

De inhoud van de nieuwsbrief

In je mailings let je er weer op dat je persoonlijk bent en waardevolle informatie geeft. In de nieuwsbrieven van Go2People proberen we constant informatie mee te geven over hoe mensen hun website kunnen verbeteren. Soms promoten we daarmee een van onze eigen producten, maar soms zijn het gratis tips die iedereen kan gebruiken. Omdat we waarde leveren aan onze ontvangers, krijgen we ook veel positieve berichten over onze nieuwsbrief.

Voor elk bedrijf zal de waardevolle informatie om te versturen anders zijn. Een schoenverkoper kan waarschijnlijk niet veel met tips over websites, maar wel met verhalen over de kwaliteit van schoenzolen, leersoorten of modeshows. Let er bij het schrijven van je mailings op dat je ontvangers het interessant zullen vinden. Uiteraard kan je ook gewoon aan je ontvangers vragen wat ze van je nieuwsbrieven vinden.

Hoe vaak verstuur je de nieuwsbrief?

Wij versturen onze nieuwsbrief elke twee weken. Dat heeft er mee te maken dat we denken dat we elke twee weken iets van waarde kunnen leveren. Als we vaker mails gaan versturen wordt onze nieuwsbrief te leeg en als we de nieuwsbrief minder vaak zouden versturen, dan zou hij wel eens te vol kunnen raken.

Hoe vaak je jouw nieuwsbrief moet gaan versturen is moeilijk te zeggen. Misschien is drie keer per week wel het juiste antwoord, als je elke keer informatie in je nieuwsbrief kan zetten die voor je ontvangers interessant is. Het kan ook zijn dat je de nieuwsbrief helemaal niet op regelmatige basis moet versturen, maar dat je in de opbouw naar een bepaald evenement steeds vaker de nieuwsbrief verstuurt. Zo werkt het bijvoorbeeld voor Lowlands of de Affordable Art Fair.

De moeite waard

Hoe je het bekijkt, e-mailmarketing is de moeite waard. Probeer het eens uit en kijk of het voor jou werkt. Je kan simpel beginnen met het versturen van e-mails zoals je dat nu ook al doet. Voor een iets professionelere oplossing kan je gebruik maken van MailChimp of Aweber. En natuurlijk kunnen wij ook een nieuwsbrievenmodule leveren bij je website.

Heb je nog interessante tips of ideeën of wil je iets zeggen over deze blogpost? Laat dan hieronder een reactie achter.

Geen reacties

Laat een reactie achter