Ter inspiratie: de website van het Rijksmuseum

Sinds kort kunnen we eindelijk weer pronken met onze nationale trots en enfant terrible. Ben je onder de indruk van het nieuwe Rijksmuseum? Neem dan ook eens een kijkje op de nieuwe website. Wij zijn zodanig enthousiast dat we met alle liefde een review geven. Iedereen die geïnteresseerd is in Internet Marketing zou deze website moeten inlijsten en ophangen.

Het Rijkmuseum

Het Rijksmuseum heeft een grote geschiedenis, wordt wereldwijd geroemd en bezit een collectie waar je in omvang en schoonheid u tegen zegt. Over deze verschillende onderwerpen valt veel te vertellen. Daarbij is er tal van andere (praktische) informatie, die van belang is voor de bezoekers.

De website van het Rijksmuseum

De bedenkers en makers van de website hebben deze berg aan informatie klein en overzichtelijk weten te maken. Dat is op zich al een compliment waard.

Het navigatiemenu bestaat slechts uit drie labels en richt zich op de belangrijkste informatie voor de bezoeker: bezoeken van het museum, de collectie en achtergrondinformatie over het museum. Klik op één van de labels en deze laat op een grafisch mooie manier de sublabels zien.

De slider op de pagina

De slider toont grote afbeeldingen die zowel over de breedte als hoogte volledig zijn uitgelijnd. Iets wat we minder vaak terug zien bij andere websites van musea. Zonde, omdat wij vinden dat je afbeeldingen altijd goed tot hun recht moet laten komen. Tevens is er voor gekozen om aan de verschillende slides een call to action te hangen. Vanuit iedere slide kun je direct doorklikken naar de pagina, zoals nieuws of praktische informatie.

Een online ervaring

De ervaring die je als bezoeker krijgt wanneer je door het museum loopt is ook online doorgevoerd. Aan de hand van een persoonlijk account kun je door de collectie van het Rijksmuseum wandelen en jouw eigen collectie samen stellen. Rechtsbovenin log je in of maak je een nieuw account aan. Let er op hoe makkelijk en snel dit gaat.

Jouw persoonlijke account

Deze functionaliteit brengt offline en online bij elkaar én versterkt elkaar. Ben je in het Rijksmuseum een schilderij tegengekomen die je graag nog een keer wilt bekijken? Dan kun je deze online opzoeken, op naam of via verschillende filteropties. Uiteraard geldt natuurlijk ook dat je via de website wordt geprikkeld om de kunstwerken in het echt te gaan zien.

Vervolgens kun je afbeeldingen uit de collecties, of delen hiervan, toevoegen aan jouw collectie. Onderstaand voorbeeld is het account van Taco Dibbits, directeur collecties van het Rijksmuseum.

Daarnaast kun je deze afbeeldingen ook downloaden en bewerken en vervolgens weer toevoegen aan je account. Ter inspiratie kun je verzamelingen bekijken van anderen en via sociale media is alles makkelijk te delen.

Het creëren van een community

Deze sociale en interactieve elementen geven de website een persoonlijk karakter. Daarnaast bevordert dit de onderlinge relatie binnen de doelgroep van het Rijksmuseum. Zij delen een gezamenlijke interesse die hen linkt aan een specifieke groep. Het Rijksmuseum is hier de bindende factor in en creëert zo een hechte community om haar heen.

De website als webshop

Vanuit de diverse collecties kun je afbeeldingen bestellen, waarna deze worden opgestuurd of bezorgd. Deze kunnen op verschillende materiaal worden gedrukt, zoals aluminium, canvas of een ansichtkaart.

Dat er juist geen nadruk is gelegd op het kopen van producten vinden we slim. Ons inziens is dit niet het primaire doel van de website, maar wel een toegevoegde waarde.

Laagdrempelig en overzichtelijk

Het Rijksmuseum behoort toe aan het volk. Zo laagdrempelig als het museum wilt zijn, komt dit ook in de website duidelijk naar voren. Geen poespas, helder en overzichtelijk. Een website die voor zich spreekt. Je hoeft geen enkel moment na te denken over wat een bepaald element betekent of waar je moet zijn voor de informatie die je zoekt.

De kunst van het weglaten

De rode lijn in de website zit wat ons betreft in de kunst van het weglaten. Daar heeft mobiel internet een grote invloed op.

Eerst mobiel

Voorheen werden websites ontworpen voor de gewone computer en daarna geoptimaliseerd voor smarthphones en tablets. Deze volgorde draait zich steeds vaker om. Meer mensen zullen je website via mobiel internet gaan bezoeken. Websites als het Rijksmuseum worden eerst ontworpen voor mobiele apparaten met een klein scherm en vervolgens opgeschaald naar de grotere schermen.

Eerst de inhoud

Deze benadering is van invloed op de inhoud die je aanbiedt. Je wilt via de verschillende apparaten dezelfde informatie en ervaring bieden. Voornamelijk op smartphones, maar ook tablets, is minder ruimte. Dit houdt in dat je keuzes moet maken en gedwongen wordt om je te concentreren op de belangrijkste informatie. Wat ons betreft een goede ontwikkeling.

Conclusie

De website van het Rijksmuseum dient als inspiratie voor andere musea. Daarbij is het ook een goed voorbeeld voor bedrijven en organisaties in andere branches. In onze volgende blogpost zullen we een vijftal andere websites van musea met elkaar vergelijken.

In de tussentijd zijn we benieuwd naar jouw mening over de website van het Rijksmuseum. Laat het ons weten!

Reacties

Elly Peijs zegt:

Wat een geweldige nieuwsbrief!
Niet alleen verdient het Rijks deze aandacht en is de site inderdaad echt goed, maar daarbij is het nu eens géén: Kijk eens wat wij hebben gemaakt en hoe goed we zijn. Juist met dit commentaar toon je je expertise.Chapeau!

Reageren

go2people zegt:

Dank Elly!

Reageren

Bart zegt:

Interessant artikel Thomas!
Mooie en overzichtelijke site idd. Erg leuk dat je een eigen ‘collectie’ kunt aanmaken middels de Rijksstudio. De in maart geheel vernieuwde app biedt daarnaast mooie tours door het museum.

Reageren

go2people zegt:

Leuk om te horen Bart. Misschien moeten we de app dan ook maar eens aan onder de loep nemen! Of wellicht wil jij hier, als gast op ons blog, wel zelf een artikel over schrijven?;)

Reageren

Laat een reactie achter