EYE, Cobra of Scheepvaart… Welk museum wint?

In ons vorige blogbericht hebben wij de website van het Nieuwe Rijksmuseum onder de loep genomen. Een website die de bezoeker aan de hand neemt en voor iedereen makkelijk en snel werkt. Daarbij kun je een virtuele tour maken langs de verschillende kunstwerken, jouw eigen hoogtepunten samenstellen en alles delen via sociale media.

Hoe doen andere musea dat?

Laten we eens kijken naar drie bekenden in het Amsterdamse circuit. We haalden de websites van het EYE Filmmuseum, Cobra Museum en het Scheepvaart Museum langs onze website-scan en beoordeelden deze op 20 marketing/technische punten.

EYE Filmmuseum (score: 16/20)

Filmmuseum EYE heeft een heldere website die zwart/wit is opgebouwd. Dit correspondeert duidelijk met hun logo en het algemene beeld van film.

De slider

In de slider rouleren verschillende afbeeldingen. Deze verwijzen naar actuele exposities en films in het EYE museum. Het rouleren gaat redelijk snel, waardoor niet altijd de volledige bijbehorende tekst is te lezen. Daarentegen is het prettig dat wordt aangegeven hoeveel slides er zijn. Tevens kun je gemakkelijk naar de volgende of vorige slide klikken.

Laat duidelijk je contactgegevens en openingstijden zien

Rechts staan momenteel de afwijkende openingstijden vermeld. Normaliter vind je hier de algemene openingstijden. Doordat je deze direct te zien krijgt, weet je ook meteen of het nog zin heeft om op de fiets te stappen. Wij raden altijd aan om de contactgegevens en openingstijden te tonen, bij locaties die toegankelijk zijn voor publiek.

Welke film draait vandaag en hoe laat?

Onder de openingstijden staan de films en filmtijden vermeld van de betreffende dag. Let erop dat de eerstvolgende voorstelling gekoppeld is aan het tijdstip dat een persoon de website bezoekt. Zo ontvang je een overzicht dat voor jou ook écht relevant is. Door op de film te klikken, navigeer je naar de detailpagina met uitgebreide informatie.

Films online terugkijken

Zoals ook op de website wordt aangegeven wil EYE haar filmcollectie toegankelijk maken voor een breed publiek. Dit doen zij door gehele films of filmfragmenten aan te bieden op vier verschillende websites die zij zelf ontwikkelen. Deze hebben ieder een eigen thema. Bijvoorbeeld instantcinema.org, die zich toespitst op experimentele films en kunstfilms.

De gedachte hierachter is mooi, maar de uitvoer onlogisch. Ondanks dat op iedere website het logo van EYE wordt vermeld, verlaat de bezoeker je website. Daarbij zou je deze online kanalen ook gemakkelijk binnen de website kunnen plaatsen. Bezoekers hebben dan de mogelijkheid om aan de hand van een filter het gewenste thema te kiezen.

Het Cobra Museum (score: 11/20)

We maken een uitstapje naar Amstelveen. De website van het Cobra museum is recent vernieuwd en dat nodigt altijd uit tot een website-scan.

Zorg dat je logo opvalt en op de goede plek staat

In eerste instantie is het voor bezoekers even zoeken op welke website zij zich bevinden. Het logo is aan de linkerkant verstopt tussen de header-afbeelding en de bodytekst. Daarbij valt de grijze kleur hiervan ook niet direct op. Links, boven het navigatiemenu, was een betere optie geweest. Daar begint de bezoeker met lezen en een bevestiging dat je op de juiste plek bent is dan fijn.

De indeling van het navigatiemenu

Wanneer je over een label beweegt in het navigatiemenu, verschijnt er een uitklapmenu die in de lengte mooi is uitgelijnd. Echter, de indeling van het menu laat te wensen over. Hierbij komen we wederom terug op de contactinformatie en openingstijden.

Vermeld contactgegevens en openingstijden op de homepagina

Vrijwel alle informatie die onder het label contact valt, is juist ook van belang om duidelijk te vermelden op de homepagina. Boven de vouw, dus zonder dat een bezoeker naar beneden hoeft te scrollen.

De daadwerkelijke contactpagina heeft een contactformulier. Dit is een goed element. Ook hier ben je echter nog niks wijzer wat betreft contactgegevens of openingstijden.

Als we verder zoeken in het menu zien we beide vermeld staan onder respectievelijk Museum en bezoek/entree en Museum en bezoek/adres en route.

Deze drie verschillende pagina’s kunnen worden samengevoegd tot één pagina, waar alle informatie overzichtelijk naar voren komt. Tevens vermijd je hiermee onnodige sublabels en kan het label contact weer helemaal naar rechts in het menu. Daar waar dit hoort.

Makkelijk en snel aanmelden voor je nieuwsbrief

We blijven nog even bij het menu. Onder contact zien we nieuwsbrief staan, wat ons direct bij het aanmeldformulier brengt.

Een nieuwsbrief is een marketinginstrument, dat zich bij uitstek leent voor musea. Hiermee kunnen zij hun bezoekers informeren over aankomende tentoonstellingen, achtergrondinformatie, tijdelijke acties en overig nieuws. Daarbij keren bezoekers van een museum vaak terug en zijn zodoende ook betrokken. De kans dat zij de nieuwsbrief daadwerkelijk openen is dan ook groter.

Reden te meer, om deze call to action prominent naar voren te laten komen op de homepagina. Nu is deze verstopt in het menu. Filmmuseum EYE en het Scheepvaartmuseum doen dit wel goed.

De zoekfunctie mag niet ontbreken

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers steeds vaker als eerste de zoekfunctie raadplegen om snel tot de gewenste informatie te komen. De website van het Cobra museum staat boordevol informatie, maar mist deze functie. Dit is echt een gemis op de website

Het Scheepvaart Museum (score: 17/20)

Het design van de website van het Scheepvaartmuseum is speels én professioneel. Rechtsboven wordt duidelijk kenbaar gemaakt dat het museum een eervolle vermelding heeft ontvangen tijdens the european museum of the year award. Dit draagt bij aan de betrouwbaarheid van het museum.

Welkom…

Het woord welkom is een dooddoener. Het voegt voor de bezoeker niks toe. Het gevoel van welkom moet juist gecreëerd worden door de sfeer van de website. Precies dat welkomstgevoel, wat bezoekers ervaren wanneer zij het museum binnenstappen.

Desondanks is de gedachte goed. Het museum stelt zich kort voor en toont direct de contactgegevens en openingstijden. Al mag de tekst groter. Opmerkelijk is dat de website bekeken kan worden in maar liefst zes verschillende talen.

Koop online je ticket

Het Scheepvaartmuseum is echt niet het enige museum dat online tickets verkoopt. Wel één van de weinige die zodanig de aandacht er op vestigt. En waarom niet? Gemak dient de mens, en in dit geval geldt dat zowel voor de bezoeker als de caissière.

Een helder en overzichtelijk navigatiemenu

Het navigatiemenu telt vijf labels, inclusief het symbool dat voor Home staat. Prettig, want dat maakt het menu overzichtelijk en in één keer behapbaar.

Minder goed is het uitklapmenu. Wanneer je op een willekeurig label als Het Museum klikt verschijnen ook de sublabels van TentoonstellingenLocatie en Kenniscentrum. Ten eerste vraagt een bezoeker daar niet om en ten tweede zijn dit extra keuzes waar je op dat moment niet op zit te wachten.

De eindscore

De websites van het EYE Filmmuseum en het Scheepvaart Museum hebben een mooi design. Tevens zijn het overzichtelijke websites die voor de bezoeker makkelijk te gebruiken zijn. De website van het Cobra Museum komt er bij ons minder goed van af, wat jammer is voor een museum met een behoorlijke staat van dienst.

Het interactieve element

De virtuele tour die het Rijksmuseum op de website biedt, zorgt voor een actieve deelname van de bezoekers. Hierdoor gaat een website veel meer leven en ontstaat er ook meer betrokkenheid en binding met je publiek. Dit interactieve element heeft het Rijksmuseum goed begrepen. Bij de andere websites zien we dit niet tot nauwelijks terug. Terwijl de ontwikkeling van internet en vooral de toepassingen ervan eindeloze mogelijkheden biedt. Voor musea is op dit terrein nog veel winst te behalen.

Geen reacties

Laat een reactie achter