Bekijk wie jouw e-mails opent met Signals

Hubspot heeft onlangs Signals geïntroduceerd. Met dit programma kun je de e-mails die jij verzendt volgen. Zo laat het je zien wanneer en hoe vaak iemand jouw e-mail heeft geopend. Ben je bijvoorbeeld werkzaam in de marketing of sales? Of ben je als ondernemer, ZZP’er of freelancer verantwoordelijk voor je eigen sales? Met Signals bepaal je het juiste moment om een potentiële klant te benaderen.

Vroeger was alles beter…

En makkelijker. Je regelde je bankzaken bij de Postbank, telefoneerde via KPN en haalde voor de hele week je boodschappen bij de Albert Heijn. Om 20.00 uur prime time ging de televisie aan en “Omo, waste wederom witter dan wit”.

Groter aanbod en meer reclame

Toegegeven, er was toen ook minder keus. Maar voor de consument werd het aanbod snel groter en meer divers. Dat gold ook voor de (peperdure) tv commercials, radiospotjes, billboards en reclamefolders om dit aanbod te promoten. Het internet deed hier vervolgens nog een schepje bovenop in de vorm van mailtjes, banners, pop-ups en advertenties.

De consument aan de macht

Totdat de consument de tsunami aan reclame zat was en het heft in eigen handen nam. In de huidige maatschappij kan zij supersnel informatie vinden en delen. En wat levert dat op? De consument heeft vooraf al de benodigde informatie over het product of de dienst die zij wil aanschaffen. Steeds vaker oriënteren we ons eerst aan de hand van vergelijkingswebsites, sociale media en reviews, om vervolgens onze keuze te maken.

Inbound Marketing

De consument is de jager geworden. Maak van je marketing dus haar prooi. Dit doe je door relevante content te creëren waar je doelgroep op dat moment naar op zoek is. Vanuit dat startpunt kun je op een persoonlijke manier de contactmomenten uitbreiden. Inbound marketing noemen we dit. 

De rol van Sales

De rol van de salespersoon verandert hierdoor ook. De consument is niet meer gevoelig voor het standaard verkooppraatje, die heeft alle informatie immers al. Als salespersoon zal je een persoonlijk verhaal moeten hebben en betrokken moeten zijn bij je potentiële klant. Dit verwacht de consument ook. Signals is een programma wat je hierbij kan helpen, door op het juiste moment de juiste actie te ondernemen.

Hoe werkt Signals?

Om Signals te installeren moet je gebruik maken van Google Chrome. Het programma kun je gratis downloaden in de Chrome Web Store. Deze wordt dan toegevoegd aan je taakbalk rechtsboven in beeld (oranje ovale cirkeltje). Klik vervolgens links op settings om het programma te koppelen aan bijvoorbeeld Google Mail.

Notifications

Je ontvangt nu automatisch een melding (rechtsbovenin) wanneer de ontvanger jouw e-mail opent of heropent. Als je op het icoontje van Signals klikt ontvang je een overzicht van de e-mails die recent zijn geopend, hoe vaak deze zijn geopend en waar de persoon zich op dat moment bevond.

Waarom is dit nu handig?

Stel je voor je hebt een offerte aan een potentiële klant verstuurd. In de loop van de week zie je dat de mail meerdere malen wordt geopend. Dit is een teken dat de persoon of het bedrijf er daadwerkelijk aandacht aan besteedt, wellicht overleg pleegt en/of de offerte vergelijkt met andere offertes. Doordat je deze kennis in huis hebt, besluit je een paar dagen later na te bellen en te informeren naar de gang van zaken.

Een dode lead

Tevens is het mogelijk dat je bij een potentiële klant de moed hebt opgegeven. Een zogenaamde dode lead. Je hebt besloten er geen tijd en energie meer in te stoppen. Totdat je opeens een melding krijgt dat de persoon jouw e-mail wederom heeft geopend. Een signaal dat diegene weer aan jou denkt en een reden om het contact weer op te pakken.

Het meten van inhoud

Daarnaast kun je met Signals beter de inhoud van je contactmomenten afstemmen op de persoon. Het programma laat je ten eerste zien welke mailtjes vaker worden geopend dan andere. Ook meet het de linkjes in je mailtjes. Als specialist in groepsreizen heb je bijvoorbeeld iemand informatie verstuurd over twee verschillende vakantiebestemmingen. Nu blijkt dat de persoon vaker de mail opent (of vaker op het linkje klikt) van de georganiseerde groepsreis in Portugal dan in Kroatië. Reden om hem of haar in het vervolg te informeren over bezienswaardigheden, aantrekkelijke accommodaties en de cultuur van Portugal.

De persoonlijke benadering

Signals kan je helpen om een persoonlijke ervaring te bieden aan je (potentiële) klanten. Dat levert waardering op en vergroot de kans dat men uiteindelijk bij jou koopt. Met de gratis versie van het programma kun je maximaal 200 meldingen ontvangen per maand. Daarnaast is Signals ook te koppelen aan Microsoft Outlook, LinkedIn en Salesforce (betaalde versie).

Momenteel gebruiken wij Signals ook in ons werk. Ondanks een aantal oneffenheden, waar Hubspot hard aan werkt om op te lossen, zijn wij enthousiast. Ben jij van mening dat deze tool ook kan bijdragen aan jouw Marketing en Sales? 

Geen reacties

Laat een reactie achter