Je hebt een mooie, gebruikersvriendelijke website en je biedt mooie producten aan, maar denk jij als webshophouder ook aan jouw verplichtingen? In deze blogpost informeer ik jullie over de eisen waar je in ieder geval aan moet voldoen.
Consument = Koning
Als webshophouder heb je vaak met consumenten te maken. Consumenten worden (extra) door de wet beschermd. Dat is ook niet gek: daar waar je in een fysieke winkel zelf het product goed kunt beoordelen, is dat via internet een stuk lastiger. Zo had ondergetekende onlangs een kledingrekje gekocht. Bleek dat deze in real life een stuk kleiner was dan ik had verwacht. Had ik dat in de winkel al gezien, dan had ik deze niet gekocht. Vanwege de koop op afstand hebben consumenten meer rechten, maar heb jij als websitehouder ook meer plichten. Zo moet je duidelijkheid verschaffen over jouw organisatie en producten, bepaalde informatie verschaffen bij levering en bedenktijd geven.
Informatieverschaffing: wie en wat?
Een klant moet weten met wie hij zaken doet en wat de eigenschappen zijn van een product dat hij wil kopen. Om die reden moet jij bepaalde informatie verschaffen. Je moet deze informatie op een logische plek vermelden en de informatie moet begrijpelijk zijn. Je bent verplicht de volgende informatie over jouw organisatie te vermelden:
- de naam en entiteit van je onderneming (bijvoorbeeld B.V. of v.o.f.);
- het vestigingsadres (geen postbus) ;
- minstens twee manieren om snel contact met jouw onderneming op te nemen, waaronder het e-mailadres. Een telefoonnummer is een goede tweede;
- het KvK-nummer;
- het BTW-nummer.
Wanneer je een vergunning nodig hebt voor de uitoefening van je bedrijf moet je ook de naam van het toezichthoudende orgaan vermelden. En moet jij je voor jouw beroep aan specifieke regels houden, vermeld dan de beroepsvereniging waar je bent ingeschreven.
Informatieverschaffing: wanneer sluit je de overeenkomst?
Je moet de klant uitdrukkelijk en prominent zichtbaar informeren dat hij bij het drukken op de acceptatieknop op het einde van het bestelproces door het sluiten van de overeenkomst een betalingsverplichting op zich neemt. Simpel gezegd: druk je op de knop, dan moet je betalen.
Informatieverschaffing: de levering
Ook niet onbelangrijk is informeren over hoe en onder welke voorwaarden de levering plaatsvindt. Je bent verplicht de afgesloten overeenkomst schriftelijk (of per e-mail) mee te leveren. Hierin staat onder andere informatie over:
- de garantie
- jouw dienstverlening
- de mogelijkheid en wijze van ontbinden van de overeenkomst
- het telefoonnummer van een eventuele helpdesk
- het retourbeleid.
Herroepingsrecht: hoe lang en moet de klant een reden opgeven?
Consumenten hebben een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het product ontvangt. De bedenktijd is een periode waarbinnen de klant het aangeschafte product zonder opgaaf van reden of enige verplichting terug kan sturen. Dit beantwoordt meteen de bovengenoemde vraag: nee, de klant hoeft geen reden op te geven.
En als het artikel retour wordt gezonden, dan moet je het betaalde geld binnen 14 dagen terugbetalen. In principe moet je ook de verzendkosten terugbetalen, tenzij maar een deel van de verzending retour gaat.
Je mag wel bepalen dat de verzendkosten voor retourzending voor rekening van de klant zijn. Je bent natuurlijk vrij een langere bedenktijd overeen te komen. Zo zijn er webwinkels die 100 dagen retourrecht hanteren. Stukje service, maar niet voor iedereen mogelijk. Informeer jouw klanten over de bedenktijd en de kosten voor retourverzending.
In sommige gevallen bestaat er geen bedenktijd, zoals op maat gemaakte producten, bloemen, eten of reizen. Verkoop je bijvoorbeeld cd’s of dvd’s? Dan mag je het herroepingsrecht uitsluiten als de verzegeling is verbroken. Loop deze uitzonderingen eens na en informeer jouw klant hierover.
Er is een Europees herroepingsformulier. Plaats dit (aangepast in jouw stijl) op de website en stuur dit bij voorkeur ook mee bij de bevestigingsmail.
Overig
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar wel aan te raden. Zorg er in dat geval voor dat deze juridisch sluitend zijn. En ja, er is nog meer. Volgend jaar zal er nieuwe privacywetgeving (waaronder voor cookies) gelden. Je doet er verstandig aan daar ook aandacht aan te besteden.
Niet voldoen, is jammer voor jou.
Informeer je de klant niet goed, dan heeft dat gevolgen. Zo kunnen extra kosten voor jouw rekening komen of kan de bedenktermijn automatisch worden verlengd. In het ergste geval is jouw (potentiële) klant niet gebonden aan de overeenkomst.
Houd er ook nog rekening mee dat de toezichthouder ACM en de Autoriteit Persoonsgegevens boetes kunnen opleggen als je niet voldoet. Laat het niet zo ver komen.
Hulp nodig?
Zo, daar kwam een hoop op je af. Het zou mooi zijn als de inhoud je aan het denken zet. Misschien kun je alles afvinken, maar wellicht krab jij je nu wel achter de oren. Niet doen, gewoon hulp inschakelen. Je weet me te vinden.
Dit artikel is geschreven door Floor May van Priviance. Priviance is vaste partner van Go2People Websites en helpt organisaties privacyvriendelijk te ondernemen. Zij is een gedreven jurist en sparringpartner op het gebied van de AVG en cookies.
Geen reacties