De app: bestrijder van complexiteiten

Zalando, Bol.com, Google Maps, 9292. Allerlei apps die je in het dagelijks leven waarschijnlijk weleens gebruikt. Waarom koos men er in deze gevallen voor een app te bouwen? Waarom was de website niet voldoende? En wanneer zou jij moeten overwegen een app te laten bouwen? In dit blog bespreken we wat een app voor jouw bedrijf kan betekenen.

Het antwoord op complexe handelingen

Soms heb je als bedrijf meer nodig dan alleen een website. Het beheren van accounts, een complex navigatiesysteem of talloze functies bewegen sommige bedrijven tot het laten bouwen van een app. Een app biedt namelijk een goede oplossing voor de complexiteit van je website.

Toch kun je niet zomaar een app aanbieden. Ten eerste moet er een goede reden zijn voor jouw klanten om de app te downloaden. Omdat dit een relatief grote actie is, downloaden mensen niet zomaar een app. Onderschat daarnaast het belang van een website niet. Als klanten benieuwd zijn naar je bedrijf willen ze vaak graag eerst de website bekijken. Een website zal daarom altijd nodig zijn om nieuwe klanten te trekken en informeren.

Pas zodra de handelingen via een website te complex worden, is het tijd om na te denken over een app. Complexe handelingen zijn bijvoorbeeld het doen van een aankoop, het beheren van een account of een veelzijdig navigatiesysteem. Een app biedt de mogelijkheid om complexe handelingen te vergemakkelijken, niet alleen voor jouw klanten maar ook voor de medewerkers van je bedrijf. De klant of de medewerker heeft jouw bedrijf sneller bij de hand. In plaats van de website opzoeken en openen staat deze al klaar in de app. Een app staat daarnaast ook in contact met andere functies van de mobiele telefoon. Als iemand bijvoorbeeld je bedrijf wil bereiken en op het telefoonnummer klikt, opent de app automatisch de telefoonfunctie. Hetzelfde geldt voor de camera of Google Maps.

Gebruiksgemak

Een voorbeeld van bedrijven die vaak een app hebben, zijn bedrijven met een webshop. Via een app kunnen mensen makkelijker hun bestellingen in de gaten houden of krijgen zij meldingen wanneer hun favoriete item weer verkrijgbaar is. De app maakt het voor de klant gemakkelijker om een aankoop te doen. Een ander voorbeeld is een app voor een e-learning systeem. Dit soort systemen hebben vaak veel functies met allerlei verschillende wensen. De native features van een app maken het gebruik van een e-learning systeem gemakkelijker. Native features zijn alle handelingen die je niet in een browser kan uitvoeren, maar wel op een telefoon. Denk bijvoorbeeld aan swipen of het automatisch openen van je camera. E-learning systemen hebben vaak ook roosters voor leerlingen. Hoe handig is het dan als je met een simpele druk op de knop deze in je agenda hebt staan? Ook zouden gebruikers hun mail kunnen koppelen aan de app.

Een app die Go2People gemaakt heeft voor betonreparateurs in opleiding.

Als je jouw klanten of medewerkers on the road moet kunnen bedienen, zou je ook kunnen nadenken over een app. Voor medewerkers die het grootste deel van hun werktijd niet op kantoor zijn, is een app handig om op de hoogte te blijven van wat er op kantoor gebeurt. Medewerkers in de bouw bijvoorbeeld zijn veel onderweg. Door middel van een app, die meldingen kan geven over mails of wijzigingen in de agenda, blijven zij toch op de hoogte van wat er op kantoor gebeurt. Als medewerkers veel klanten moeten bezoeken, kunnen de adresgegevens hiervan aan een app toegevoegd worden. Op deze manier kunnen medewerkers snel bij deze gegevens komen als ze niet op kantoor zijn.  

What’s in it for you?

Maar wat biedt een app nog meer dan alleen gebruiksgemak? What’s in it for you? Als lokale onderneming denk je misschien in eerste instantie dat een app niet relevant is voor jou. Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Als je een webshop hebt die door meerdere klanten herhaaldelijk wordt bezocht (bijvoorbeeld maandelijks) kan een app relevant zijn. De kopers die terugkomen, doen vaak elke keer weer een aankoop. Om ervoor te zorgen dat ze dat blijven doen, kan je een app laten maken. Zodra klanten die app hebben gedownload, zullen ze het product dat ze bij jou kopen niet snel meer bij een ander zoeken. Uit gemak zal een gebruiker niet snel een nieuwe app downloaden van een concurrent. De kans dat je jouw klanten behoudt is dus erg groot! 

Daarnaast kun je een betere service aan jouw klanten bieden met de app. Door meldingen te sturen blijven consumenten op de hoogte. Als je inderdaad weet dat ze maandelijks een aankoop doen kun je een melding installeren die hen daar op attendeert. En wat denk je van nieuwe producten? Deze breng je het beste onder de klant door hen te informeren via een melding.

Een aantal vraagstukken

Voordat je een app laat maken moet je dus enkele vraagstukken beantwoorden. Bedenk of je in de ‘branche’ zit voor een bedrijf met een app. Webshops en e-learning systemen hebben bijvoorbeeld vaak een app. In deze branches helpt een app complexiteiten te versimpelen. Heb je een webshop? Ga na of er moeilijkheden zijn wat betreft de bereikbaarheid of gebruiksgemak van de huidige website. Zijn je medewerkers vaak onderweg? Heeft de dienst zo veel verschillende functies dat het op de website lastig wordt om alles overzichtelijk te houden? Na deze analyse bedenk je of deze problemen kunnen worden verholpen met een app. Ook is het belangrijk om in je overweging mee te nemen of een app relevant en winstgevend zal zijn. Gebruiken websitebezoekers de website vaak via een mobiel apparaat? Zijn er genoeg potentiële gebruikers om te investeren in een app?

Na het beantwoorden van deze vragen is het duidelijk of een app nuttig is voor jouw bedrijf. Het is natuurlijk zonde om te investeren in een onnodige app. Een app is leuk, maar onderschat niet de waarde van een website! Dit blijft toch de eerste plek waar men kennismaakt met jouw bedrijf.

Geen reacties

Laat een reactie achter