Het beste van eigen bodem. Dát lees je in de nieuwe blog van website-expert Wim: de top 10 mooiste websites van Nederland anno 2020. Van websites van culturele instellingen, tot corporate design. Je ziet het hier. 🚀
1. Nationale Opera & Ballet
Afhankelijk van welke voorstelling er actueel is, start de website met een beeldvullende foto of video. Het visuele kijkgenot spat eraf. Normaal gesproken staat voor mij gebruiksvriendelijkheid voorop, maar dat dit op deze site ondergeschikt is gemaakt aan het design zie ik dan maar door de vingers. Een innovatieve keuze is gemaakt met het menu: deze is transparant aanwezig en wordt pas goed zichtbaar als je hier met de muis boven hoovert (hangt). Ook de call-to-action buttons zijn duidelijker gemaakt. Essentieel aan het volle scherm, gevuld met beeld, is dat de afbeelding van hoge kwaliteit is, daar voldoet het Nationale Opera & Ballet ruim aan.
2. Dopper
Dopper heeft design altijd hoog in het vaandel staan. Dat komt niet alleen terug in het flesje maar ook in de website. Vroeger was de fles het eerste wat je op de website zag, nu kiest Dopper voor een beeldvullende film die direct je hart verovert. Hier staat de impact die de koper van Dopper maakt centraal.
Dit gevoel (Simon Sinek zou zeggen: de ‘why’) zie je terug in de film en in de mooi vormgegeven tellers die aangeven wat de impact is van ieder flesje: 125 miljoen kg wegwerpplastic minder. Verder naar beneden op de website blijven beelden prominent naar voren komen. Wat een beleving! Verschillende items worden telkens door middel van afbeeldingen uitgelicht. Simon Sinek zou tevreden zijn.
3. Funda
Als ik een voorbeeld van een database wil laten zien, dan pak ik Funda erbij. Alles wat ik zie klopt, door de uitstekende user experience en het simpele design. Ten eerste staat de zoekfunctie prominent in beeld. Daarnaast zijn de juiste, want meest relevante, filters gekozen om direct te kunnen filteren in het aanbod. Oh ja: de website onthoudt wie ik ben, want de laatste zoekactie die ik heb gedaan wordt getoond en kan ik direct nog eens zo uitvoeren.
De afbeelding en kleurkeuze houden de website vrolijk en aangenaam. Op de rest van de (overigens vrij korte) voorpagina komen nog een aantal onderdelen aan bod, maar die sla ik graag over om direct te gaan zoeken.
“Woning in de omgeving van Amsterdam, max. 350.000 euro.” De lijstweergave ben ik persoonlijk niet zo’n fan van, snel schakel ik naar de kaart.
En dan het briljante hiervan is (dat ik propageer voor iedere database): de filters staan links. Ik kan heel makkelijk verder filteren in het aanbod, door bijvoorbeeld tuin, 3 of meer kamers en woonhuis te selecteren. En nog één filtering niet vergeten: sinds drie dagen op Funda, want al die verkochte huizen hoef ik echt niet te zien.
Dan resteert me nog klikken, kwijlen en kopen.
4. Fairtrade Original
Fris, open, rustig. Dat is de Fairtrade website. Menu en zoekfunctie duiken weg als ik omlaag scroll, maar komen onmiddellijk weer tevoorschijn als ik ook maar even een beweging omhoog maak. Handig en gebruiksvriendelijk, want dan staat het niet in de weg maar is het toch altijd bij de hand. De weergave van foto’s, links en het jackfruit kookboek is ruim opgezet en heerlijk open, zonder dat het leeg aanvoelt.
Ook een website die zo de top 10 in kan? Wij bouwen ‘m voor je. 🥇
5. Amnesty International
Amnesty heeft bijzonder veel informatie op de website staan. Toch wordt het nergens onoverzichtelijk dankzij de uitstekende navigatie. De belangrijkste acties knallen er lekker uit in geel. Wat kan ik hier nog meer over zeggen… doneren! Dat is waar de website toe aanspoort en dat doen ze fantastisch.
6. Waternet – meterstand doorgeven
In vier woorden: simpel en bijzonder helder. Het begint al met de zeer verzorgde en goed opgemaakte mail en startpagina, in twee talen. De knop om de meterstand door te geven is duidelijk zichtbaar. Voor het gemak wordt zelfs nog aangegeven waar de meter zich precies bevindt: bij mij is dat achter het toilet.
Heel recht-door-zee kan ik direct de meterstand opgeven. Wat ook fijn is: ik zie nog even een uitleg van hoe ik de meter af moet lezen (alleen de zwarte cijfers tellen!). Een kind kan de was doen!
7. De Correspondent
“Een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag” lees ik bij binnenkomst op de homepage. Direct vallen de rode call-to-action buttons in het oog: ‘Word lid’. De homepage ziet er verder bijzonder verzorgd uit, maar waar het mij om draait, inhoudelijke artikelen, daarvoor moet ik toch echt even omlaag scrollen. Als ik doorklik, bekruipt me weer het gevoel voor perfectie dat deze website benadert.
De artikel-menubalk bovenin is een staaltje van finesse, met aan de linkerkant de auteur en rechts iconen waar de toelichting tevoorschijn springt als je er met je muis boven hangt, netjes hoor. En omdat de scrollbalk langzamerhand uit de browser aan het verdwijnen is, hebben de designers deze gewoon weer teruggebracht als een rode thermometer bovenin die laat zien hoe ver ik ben met lezen in het toch altijd lange artikel en dat geeft mij houvast. Het artikel leest prettig en er is geen rare afleiding. In de grijze balk zijn de linkjes naar meer informatie op een mooie en onopvallende manier verwerkt. Eenmaal onderaan is een slimme en laagdrempelige call-to-action verwerkt naast de foto van de auteur. Mooi!
8. The Hateful Eight
Let op: dit is niet de officiële website van The Hateful Eight! Het gaat hier om de eindopdracht voor de minor Visual Interface Design van Joop Akerboom, die groot fan is van deze film. Zoals hij zelf zegt: “Websites van films zijn vaak standaard of enorm corporate. Het was mijn doel om juist de sfeer en het gevoel van de film op de beste manier te vertalen.”
Bij binnenkomst zie je meteen een schermvullend beeld en de toon is gezet. In het scherm staat een roos en bovenin het beeld zie je dat je acht kogels hebt om af te schieten. De roos volgt je muis. Je kunt bijvoorbeeld op een van de karakters in de film schieten om meer hierover te weten te komen, met weer een beeldvullende foto. Oh ja, als de kogels op zijn? Dan zul je (de pagina) moeten herladen, haha! 🙂
9. Höcker Advocaten
Wat leuk! Een Nederlandse advocaten-website waarvan we direct enthousiast worden. Open opgezet en we zien direct ook de advocaten van het kantoor in beeld. Yes, de persoonlijke kant waar we zo graag op hameren en wat zo veel meer aanspreekt dan een statig, maar saai pand. Het is ook nog eens slim opgezet dat als er een nieuwe advocaat bijkomt, dat die er direct tussen kan worden geplaatst.
Verder, wat enorm belangrijk voor de bezoeker is: de zes specialismen staan direct in beeld gepresenteerd, zodat ‘ie meteen kan doorklikken naar het onderwerp wat voor hem relevant is. En de presentatie is niet uitgevoerd op een manier die te druk is, maar voelt juist hartstikke rustig en goed doordacht aan. Ook fijn, als je doorklikt naar het specialisme, krijg je hier juist weer de advocaten te zien van wie dit de expertise is. En als je daarop doorklikt, dan blijkt ook de detailpagina van een advocaat dik in orde! Foto, tekst en contactgegevens staan duidelijk in beeld. Daaronder volgen nevenfuncties, nieuws en andere credentials. Enige minpuntje dat ik zie: dit gedeelte laadt te langzaam. Dat daargelaten: hulde aan de ontwerpers en bouwers!
10. Het Amsterdamse Bostheater
Mijn favoriete plek voor buitenvoorstellingen is het theater in Het Amsterdamse Bos. Afgelopen jaar was daar bijvoorbeeld de fantastische voorstelling De Drie Musketiers te zien van De Warme Winkel. Binnenkort in Antwerpen, een echte aanrader!
Maar goed, terug naar de website. Deze is heerlijk in huisstijl, zeer verzorgd en hartstikke mooi. De stijl is overal in doorgetrokken. Rechts bovenin het beeld kan ik direct door naar de agenda en tickets, daarnaast is het menu netjes weggewerkt, wat mooi inschuift. Er wordt een platte menustructuur gebruikt die gelukkig iets overzichtelijker is gemaakt door open tussenruimtes. Een verbeterpuntje: in het menu zouden wel wat items weggelaten kunnen worden, of er zouden rubrieken (kopjes) toegevoegd kunnen worden om de onderwerpen te categoriseren. Hierdoor kan een gebruiker sneller vinden waar zij of hij naar op zoek is.
Geen reacties