Waarschijnlijk een bekende voor je, maar misschien ook niet (en dan wordt het tijd!): Facebook. Even een korte intro en dan diepgang, dus lees verder.

Facebook is de nieuwe sociale netwerksite, de opvolger van Hyves. Facebook bestaat langer, is internationaal en is een van de grootste internetspelers van dit moment: de waarde van het bedrijf wordt geschat op 50 miljard dollar (bron:The Guardian).

En Hyves dan? Hoe zit dat nu met die 9,6 miljoen gebruikers van Hyves (bron: Anneliesje)? Nu, de meeste mensen die ik ken zijn overgestapt, zij gebruiken niet langer Hyves maar Facebook. In feite is Hyves ten dode opgeschreven. De hoofdreden? De wereld gebruikt Facebook, wel meer dan een half miljard mensen, waaronder inmiddels ook een kleine 4 miljoen Nederlanders (bron: Social Bakers)

Wat maakt Facebook nu zoveel waard?

Ten eerste, de gemiddelde gebruiker van internet is de helft van zijn tijd op Facebook bezig. Dus hij spendeert net zoveel tijd op Facebook als op alle andere websites samen! Met zoveel schermtijd is het een ideaal medium voor advertenties dus.

Ten tweede, Facebook heeft de user data. Met zoveel gebruikers, kunnen andere websites zich veroorloven om met een Facebook-login te komen. Dat wil zeggen dat je geen account nodig hebt op die andere website, je kunt er inloggen met je Facebook-account. Om een voorbeeld te zien van de integratie van Facebook op andere websites, zie de commentaarsystemen op TechCrunch en het blog op Business Bootcamp. En natuurlijk zijn er de likes: Facebook viraal ten top.

Ten derde, Facebook heeft handige extra’s. Eén van de gaafste vind ik de evenementen: als je een bijeenkomst organiseert kun je mensen ervoor uitnodigen, en zij kunnen aangeven of zij komen of niet. En dat zie je ook netjes terug, heel fijn om te weten of die spetter ook komt, of je ex… Dit is geen revolutionaire dienst, het is eerder een kopie van bijv. Meetup. Maar het voordeel van Facebook is dat bijna iedereen een Facebook-account heeft. 🙂

Oh, en de vriendensuggesties zijn uitstekend! Dit werkt een stuk beter dan bij LinkedIn bijvoorbeeld.

Zijn er ook redenen waarom je Facebook niet zou willen gebruiken?

Uiteraard. Bijvoorbeeld om privacy-redenen. Iets wat eens op Internet is geweest, gaat er nooit meer weg. Ik raad je dan ook sterk aan om je privacy-instellingen door te nemen om te voorkomen dat de hele wereld mee kan genieten van je meest genante privémomenten. 10 tips om je privacy af te schermen, vind je hier.

De tweede reden waarom ik vrienden mis op Facebook, is omdat ze helemaal geen zin hebben om over internet relaties te onderhouden. Hier heb ik mijn twijfels over. Hebben ze nu gelijk en zijn ontmoetingen en telefoontjes belangrijker dan Facebook-vriendschappen? Of gaat het hier om late-adopters, die bij de mobiele telefoon ook al zo laat erbij waren? Ik weet het niet. Feit is dat dierbare vrienden Facebook niet gebruiken en dat dit het voor mij minder waardevol maakt.

De derde reden die ik hoor is dat vrienden gestopt zijn toen ze erachter kwamen dat ze wel heel erg veel tijd aan Facebook besteedden. 🙂 Een mooie paradox.

Voor zaken

Kun je Facebook ook voor zaken gebruiken? Nu, je vriendennetwerk sowieso. Aan hen kun je vertellen wat je aan het doen bent, of eventueel een hulpvraag stellen.

Van een kant verwacht ik dat Facebook in snel tempo commerciëler gaat worden doordat bedrijven het ontdekken en er actief worden. Bijvoorbeeld merkproducten hebben van oudsher veel volgers. Het zou Facebook ook oninteressanter kunnen maken als het meer en meer een reclamezuil wordt.

Van de andere kant denk ik dat een te commercieel gebruik door gebruikers genadeloos wordt geblokt of genegeerd. Bovendien maakt Facebook een onderscheid voor je in wat relevant is en oninteressante informatie zoals ik van de Black Eyed Peas krijg bijvoorbeeld wordt na een periode van gewenning automatisch genegeerd, hoera!

Oh, en natuurlijk kun je er ook betaalde advertenties op plaatsen (maar dat is oude marketing). Voorlopig geef ik je de beste kansen door een fanpagina te maken voor je diensten of producten, en daaromheen toegevoegde waarde te leveren voor je lezers.

En de toekomst?

Facebook is de afgelopen jaren enorm gegroeid en houdt zijn gebruikers lang vast op zijn website. Wat ik zie is dat Facebook ook erbuiten kijkt en infiltreert in andere websites: het levert functionaliteiten die onderdeel worden van andere websites. Vooral op dit laatste baseer ik mijn verwachting dat Facebook een blijvertje is.

Ik ben heel benieuwd: gebruik jij Facebook?

Wat vind jij ervan en wat zijn je verwachtingen voor de toekomst?

Geen reacties

Laat een reactie achter