Crazy Egg – Test je website met je eigen heatmap

Crazy Egg is een extreem handig programma om te achterhalen waar bezoekers klikken op je website, hoe vaak zij dat doen, hoe zij op jouw website terecht komen en welke elementen zij het belangrijkst vinden.

Met dit programma kan je zogenaamde “snapshots” (foto’s) maken van alle pagina’s van je website. Vanaf het moment dat zo’n snapshot wordt genomen start dit programma met het analyseren van het gedrag van jouw bezoekers op de betreffende pagina.

De bijbehorende resultaten worden op een visueel overzichtelijke manier weergegeven, ook wel een “heatmap” genoemd.

Per snapshot die je maakt, creëert Crazy Egg 4 soorten “maps”, waaruit is af te leiden hoe bezoekers jouw website gebruiken. In dit artikel hebben wij onze home-pagina als voorbeeld genomen.

1. Heatmap

De heatmap is eigenlijk een foto van waar bezoekers op jouw website klikken. Zo kunnen wij zien dat de meesten op “portfolio” klikken, omdat dit de meest heldere weergave geeft.

Dat “portfolio” dan ook naast “home” is gepositioneerd, is voor ons een bevestiging van onze keuze. Men vindt het interessant om te zien wat voor soort websites wij hebben gemaakt. Ook het overige deel van het navigatiemenu en de aankondiging van de workshop krijgt de aandacht van onze bezoeker.

2. Scrollmaps

De scrollmap geeft aan tot hoever mensen naar beneden scrollen op een willekeurige pagina van je website. Aan de rechterkant wordt aangegeven welke kleur correspondeert met de hoeveelheid tijd die wordt besteed aan een bepaald gedeelte van de pagina.

Niet geheel opmerkelijk haakt, zoals zichtbaar in de afbeelding, het grootste gedeelte af bij de aankondiging van onze nieuwsbrief. Wellicht de voornaamste reden hiervoor, is dat de bezoeker aan het eind van de pagina komt.Dit is voor ons stof tot nadenken.

De nieuwsbrief (“wil je om de week een tip ontvangen over hoe je jouwe website beter maakt”) vinden wij een belangrijk onderdeel in onze marketing en misschien verdient deze aankondiging dus een hogere positie op de pagina.

3. Confetti

Met confetti worden, aan de hand van stippen, alle clicks zichtbaar op de betreffende pagina van je website. Daarnaast is, afhankelijk van de kleur van iedere stip, onder andere zichtbaar hoe diegene op je website is gekomen.

Voor de website van Go2People blijkt dat het overgrote deel van onze bezoekers bij ons terecht komt door de URL in te typen. Daarnaast vinden mensen ons op Google, LinkedIn en een aantal andere websites.

Als je het menu uitklapt zijn er nog meer mogelijkheden waar je op kan filteren, zoals de zoektermen waarmee bezoekers je website vinden. Zodoende kan je achterhalen waar je meest waardevolle bezoekers vandaan komen en hoe die zich vervolgens bewegen op je website.

4. Overlay Tool

Deze tool geeft inzicht in hoe vaak bepaalde elementen op je pagina worden aangeklikt. Zoals eerder naar voren is gekomen, krijgt “portfolio” het grootste aantal clicks en wordt dan ook het meest frequent bezocht.

Daarnaast is bijvoorbeeld ook zichtbaar dat sommige mensen op de contactinformatie linksboven klikken. Opvallend, want dit is helemaal geen link.

Echter, wel informatie waar we iets mee kunnen. Kennelijk verwachten bepaalde bezoekers dat dit element op de pagina wel een link is, dus kunnen we er voor kiezen om dit gedeelte te laten verwijzen naar onze contactpagina.

Concluderend

Crazy Egg is een programma die je heel goed kan helpen bij het inrichten van je website. Het geeft duidelijk inzicht in wat je bezoekers belangrijk vinden, wat zij verwachten van verschillende elementen op je website en hoe je wordt gevonden.

Juist de combinatie van de vier verschillende maps geeft heel veel informatie over de werking van je website. Op de website van Crazy Egg kan je een gratis proefabonnement afsluiten. Hiermee kan je gedurende een maand gebruik maken van tien snapshots.

Probeer het uit en laat ons weten wat jij ervan vindt.

Geen reacties

Laat een reactie achter